Eindhoven,
maart

Nieuwe partner Fontys investeert in Kennis-As Limburg

kennisas.jpg

Fontys Hogescholen draagt bij aan het ontwikkelen van kennis, het opleiden van talenten, innovatie en de economische ontwikkeling van de regio. Daarom werd de kennisinstelling op 10 maart officieel partner van de Kennis-As Limburg.

Investering
Fontys wil haar bijdragen aan de Limburgse logistiek sector, de agro- en hightech sector, gezondheidssector en Euregio de komende jaren versterken en uitbouwen. De nadruk ligt daarbij op een uitgebalanceerde opleidingsagenda, aandacht voor nascholing van professionals door leven lang leren, en het versterken van de innovatie van het MKB door kennis te koppelen en nieuwe producten en diensten te ontwikkelen. Fontys zal hierin de komende jaren fors investeren. Voor de periode 2015-2024 gaat het om geld voor eigen onderzoek en voor deelname in projecten. Het eigen onderzoek zal in afstemming met de Kennis-As partners (Universiteit Maastricht, Maastricht UMC+, Zuyd Hogeschool) worden uitgevoerd. “Fontys is een belangrijke en gezonde groeimotor in de regio” aldus Nienke Meijer, collegevoorzitter van Fontys. “Door partner te worden van Kennis-As Limburg willen we bijdragen aan de strategische kennis en innovatie-agenda van Limburg, het programma OP-Zuid en de ontwikkeling van Greenport Venlo en Sittard”.

Stevige bijdrage
Bij Fontys International Campus Venlo studeren 4000 studenten, met meer dan 50 nationaliteiten. Vooral op de thema’s Logistiek, Agro, Hightech Systemen en Materialen levert Fontys in Greenport Venlo een stevige bijdrage aan onderwijs, onderzoek en innovatie. Zo neemt de kennisinstelling deel aan het Smart Logistics Centre Venlo dat zich richt op de infrastructuur, arbeidsmarkt en onderwijs, innovatie en public relations, en aan het Actieprogramma Logistiek van de Provincie Limburg. Daarnaast werkt Fontys samen met het bedrijfsleven in een sterk en landelijk erkend kennis- en expertisecentrum: het Kennis Distributiecentrum Logistiek. In Venlo startte Fontys het GreenTech Lab. Daarin werken bedrijven, wetenschappers en studenten samen aan onderzoek en innovatie op het gebied van adaptive robotics en mechatronica voor de agrarische sector. Fontys is daarmee leidend op het gebied van processing en logistiek in de agro-sector. Een derde samenwerkingsverband met het thema Business Services is in ontwikkeling. In Sittard volgen 2000 studenten een van de Fontys opleidingen voor Educatie en Pedagogiek. Hier werkt Fontys samen met andere onderwijspartners aan de Educatieve Agenda Limburg, een van de lopende projecten van de Kennis-As.

Kennis-As Limburg
De Kennis-As Limburg is een ambitieus tienjarig strategisch programma gericht op economische en maatschappelijke structuurversterking in Limburg door gezamenlijke kennisontwikkeling. De kennispartners zijn de Universiteit Maastricht, Maastricht UMC+ (het samenwerkingsverband van azM en Faculty of Health Medicine & Life Sciences van de UM), Zuyd Hogeschool en Fontys Hogescholen en wordt gesteund door de provincie Limburg.