Eindhoven,
maart

Inspirerende lezing en klassieke muziek op openingsavond Geluk voor Eindhoven

-mg-5272.jpg

Een lezing over aangeboren geluk en de uitvoering van het Forellenkwintet door het Storioni Trio. Dat waren de ingrediënten van de openingsavond van de themaweek Geluk voor Eindhoven in het Muziekgebouw Eindhoven, die door bijna 400 mensen werd bezocht.

“Er zijn vele geluksmetingen: Hoe het geluk in een land zit, geluk in relaties, geluk in geld, etc. Als er dan uit die meting een resultaat komt dan is dat een gemiddelde. Niet een conclusie.” Zo opende Professor Meike Bartels, biologische psychologie, van de Vrije Universiteit Amsterdam haar lezing over (aangeboren) geluk. Ze hield haar publiek vooral voor zich niet te laten misleiden door gemiddeldes

Bartels illustreerde deze opmerking met een slide waarop verschillende onderzoeken naar geluk per land stonden. Bij het ene onderzoek kwam Nederland op een 8ste plek, in een ander onderzoek kwam Nederland helemaal niet voor. Dat zorgde voor het nodige gegrinnik in het publiek.Aan de hand van eigen onderzoek nuanceerde Bartels de uitkomsten van sommige gemiddeldes en maakte ze duidelijk dat we juist moeten kijken naar de spreiding van de cijfers. Waarom geven mensen een hoog cijfer aan (persoonlijk) geluk en anderen een lager cijfer?

Genetische aanleg
Bartels legde zich, na het afronden van haar proefschrift, toe op een vergeten vakgebied: de genetica van de gelukkige mens. Als ‘geluksprofessor’ heeft ze inmiddels een aantal wetenschappelijke doorbraken op haar naam staan. Waaronder haar grootste: het vinden van de allereerste plekken op ons genoom die een rol spelen bij verschillen in geluk. “35 tot 40 procent van de verschillen in geluksgevoel komen door verschillen in genetische aanleg. Geluk verschilt bij iedereen, omdat iedereen anders/verschillend is.” Onderzoek doen naar genetische aanleg voor geluk is niet gemakkelijk. Ondersteund door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), het EMGO+Institute for Health and Care Research en een unieke database van het Nederlands Tweeling Register leidt Bartels diverse projecten om inzicht te krijgen in de onderliggende structuren van ‘Subjective Wellbeing’ en het raakvlak met psycopathologie.

Forellenkwintet
Na een korte pauze konden de aanwezigen genieten van compositie ‘Forellenkwintet’, geschreven door Franz Schubert en uitgevoerd door het Storioni Trio. De natuur is voor veel kunstenaars een inspiratiebron, zo ook voor Schubert. Deze Oostenrijke componist ging vaak op pad door de natuur. Hij was een vrij depressieve muzikant, maar op een van deze uitstapjes voelde hij zich heel gelukkig en naar aanleiding hiervan schreef hij het Forellenkwintet.Afgaande op de staande ovatie die het publiek gaf na afloop van het muzikale optreden bleek wel dat muziek ook erg gelukkig maakt.

Vlog
Studenten Lesley Birsak, Roel Koeleman en Jessy Driessen van Fontys Hogeschool HRM en Psychologie vloggen de hele week over Geluk voor Eindhoven. Hun belevenissen van maandag zijn hieronder terug te zien.