Eindhoven,

Fontys studenten op weg naar Europese ondernemerstitel en eigen bedrijf

De vijf Fontys studenten die voor hun Manafuus – een infuuszakverpakking voor kinderen – in juni de Nederlandse Student Company 2015 prijs ontvingen van de stichting Jong Ondernemen, denken ook een goede kans te maken op de Europese titel. Van 1 tot 4 juli gaan ze in Lissabon de strijd aan met zo’n 20 andere nationale winnaars. Voor de opleiding SB&RM is dit de derde keer in vier jaar tijd dat zij een nationaal kampioen in huis hebben.

Manafuus
De tweedejaars studenten van Fontys opleiding Small business & Retail Management bedachten met hun bedrijf Stucoh een manier om kinderen voor te bereiden op een ziekenhuisopname. Bij het intake gesprek kunnen de kinderen hun favoriete cartoon kiezen en deze op een vrolijkgekleurde kap plakken die om hun infuus gaat. Ook krijgen ze een uitlegkaart die hen op de behandeling voorbereidt. De kap kan bij vertrek uit het ziekenhuis worden omgevouwen tot doos waarin de patiëntjes kaarten en andere souvenirs mee naar huis kunnen nemen. De Manafuus is positief ontvangen. Zoals deze enthousiaste reactie op de Manafuus website: ‘Super idee, klein, goedkoop product wat groots kan zijn voor het zieke kind. Handje van papa of mama is belangrijk wanneer je een infuus krijgt, maar als dat nog ondersteund wordt door je eigen versierde infuus doos met jouw super held of idool aan je bed, dan kan zelfs een volwassen kind begrijpen dat dit veel angst wegneemt’.

Sponsoren
Studio 100 was meteen enthousiast toen Stucoh hen benaderde en stelde acht afbeeldingen van o.a. Maya de Bij, Bumba, Mega Toby en K3 beschikbaar. Cecilia Bezembinder van Studio 100: “''Ziek zijn en een behandeling met infuus, is voor niemand leuk en zeker niet voor kinderen. Stucoh heeft een mooi product bedacht dat zorgt dat het allemaal minder spannend voor kinderen is. Studio 100 werkt hier graag aan mee door het beschikbaar stellen van de afbeeldingen van de figuren waar kinderen zo van houden. Wij wensen Stucoh heel veel succes in de Europese finale!''. Ziektekostenverzekeraar VGZ sponsorde de eerste productie van de Manafuus die door Smurfit Kappa werd geproduceerd. Ook hebben zich al acht ziekenhuizen gemeld die belangstelling hebben om de Manafuus uit te proberen. Zij zullen na de zomer de proefpakketten testen. Daarnaast willen de Cliniclowns met de Manafuus gaan werken. "Een glimlach toveren op de gezichten van kinderen die pijn en tegenslag ervaren is zo ontzettend dankbaar en belangrijk. Niet alleen voor de kinderen zelf, maar ook voor de ouders van deze kinderen", zegt Dominique Knaepen van Stichting CliniClowns Nederland. "Wij hopen dan ook dat er heel veel Manafuus zullen worden afgenomen door ziekenhuizen. Bovendien kunnen we met de financiële hulp van Manafuus nog meer kinderen bereiken die onze steun hard nodig hebben”.

Nationale kampioenen
De vijf studenten zullen in augustus van Stucoh een echt bedrijf maken en de Manafuus op de markt brengen. Voor de opleiding SB&RM is dit de derde keer in vier jaar tijd dat zij een nationaal kampioen in huis hebben. Vorig jaar ging Student company SaleME naar de finale. Zij ontwierpen de StuGi, een website met relevant nieuws over studeren en studentenstad Eindhoven. In 2012 nam KicK met hun beautybook deel aan de Europese finale.

Noot voor de redactie

Voor verdere informatie kunt u contact opnemen met Susan Baken, Financieel Manager / PR & Promotie Manager, Stucoh, tel.: 06-22194925, email: s.baken@student.fontys.nl. U vindt ook informatie op: www.stucoh.nl