Eindhoven,
juli

Fontys Road to Taipei: Tom Meulensteen

Tom Meulensteen

Tijdens de Zomeruniversiade van 2017 in Taipei, wordt Nederland vertegenwoordigd door een aantal Fontys studenten. Maar wie zijn die studenten? In een reeks portretten en interviews volgen wij een paar studenten tijdens hun 'Road to Taipei'.

De studentensportversie van de Olympische Spelen. Hoe ben je daar terecht gekomen?
“Ik had eigenlijk nog nooit van de Universiade gehoord. Mijn coach benaderde me en zo kwam ik op de deelnemerslijst terecht.”

Geen kwalificatie dus, maar gewoon aanmelden?
“Bij mij toevallig wel. Ik heb wel van andere sporten gehoord dat zij wel aan kwalificatiewedstrijden deden, maar bij liep het anders.”

Krijg je ook ondersteuning vanuit de judobond bij deze wedstrijd?
“Nee, ik moet mijn deelname aan de Universiade wel zelf betalen. Omdat dit een wedstrijd is die buiten de bond om gaat, betalen zij er niet aan mee. Ik betaal dus zelf, maar van Fontys heb ik een kleine bijdrage gekregen.”

Ook geen ondersteuning op trainingsniveau dan?
“Ik neem de aanloop van de wedstrijd gewoon mee in mijn normale trainingsschema en pas er mijn planning op aan.”

Je bent niet de enige Fontysstudent die in de Nederlandse delegatie zit. Heb je ook andere Fontysstudenten ontmoet?
“In een mail heb ik de namen van iedereen voorbij zien komen. Cheryl de Jong en Arjan Knipping ken ik toevallig vanuit mijn studie. Cheryl zit volgens mij twee jaar onder mij en Arjan heeft bij mij in de klas gezeten.”

Trainen op topniveau en daarbij ook nog een fulltime studie volgen lijkt me best zwaar. Hoe combineer je die twee?
“Ik heb altijd al veel aan school gedaan met judo eromheen. Het is een kwestie van een goede planning maken en vooruit kunnen kijken. Serieus bezig zijn met zowel de sport als de studie, samen met een goede planning maken, is er erg belangrijk."

Hoe ben jij bij judo terecht gekomen?
“Vrij jong al. Toen ik 4 was ben ik echt begonnen met judo. Ik was er mee in aanraking gekomen vanuit schoolsport en vond het toen zo leuk dat ik echt op les ben gegaan.”

Je bent inmiddels 21. Wat voor hoogte- en dieptepunten zijn er in je sportcarrière?
“In zowel 2013 als 2016 heb ik de titel Nederlands kampioen mogen behalen. Vooral de tweede keer dat ik de titel won betekende veel voor me. De loting was zwaarder en ik had de sport nog serieuzer genomen dan ik al deed. Het voelde echt als een overwinning. Aan de andere kant zit daar wel tegenover dat ik in de tweede helft van het seizoen veel blessures had opgelopen. Daardoor kon ik niet mee doen aan internationale competities, zoals een EK.”

Naast hoogte- en dieptepunten kun je natuurlijk ook dromen. Waar droom jij van?
“Dat ik kan meedraaien met de senioren op de wereldtop, maar daarnaast ook een passende maatschappelijke carrière te hebben. Ik merk namelijk dat zolang ik iets naast mijn training doe, ik me ook veel gelukkiger voel. Er is dan iets anders waar ik me op kan richten als ik uit de training stap.”

In de nabije toekomst kun je misschien gaan dromen over medailles. Hoe denk je dat je het gaat doen in Taipei?
“Dat is lastig. Er zijn veel verschillen in de deelnemende landen qua ondersteuning. Ik train bijvoorbeeld bij een bond, maar in Japan trainen ze bij een universiteit. Hoe het uiteindelijk gaat lopen weet niemand, maar ik denk dat er wel een top 7 plek in zit!”

Beste Tom, namens Fontys: veel succes op de Universiade in Taipei!

Auteur: Bjorn Rommens/Dienst Marketing en Communicatie