Eindhoven,
oktober

Fontys neemt deel aan Dutch Design Week met FONTYS FACTORY: CANCER

Tijdens de Dutch Design Week 2015 is Fontys Factory dagelijks te zien in het Temporary Art Centre (TAC) Eindhoven. Fontys Factory is een intensieve samenwerking tussen studenten van verschillende opleidingen en professionele ontwerpers. Art, performance en technologie worden op ingenieuze wijze met elkaar verbonden en bieden een kritisch perspectief op de ongekende mogelijkheden van deze tijd. Tijdens deze Dutch Design Week werken studenten, geïnspireerd door workshops, aan een conceptuele visie op een sociaal beladen thema: kanker. Het gaat in deze expositie niet om oplossingen voor de ziekte zelf, maar om de maatschappelijke relevantie en een verse blik op de harde realiteit.

Expositie in TAC tijdens DDW 2015
Kanker is een ziekte waar vrijwel iedereen mee in aanraking komt. En toch nog een zeer moeilijk bespreekbaar onderwerp. Klinisch, zwaarmoedig, ontastbaar, sociaal onhandig. Daarom hebben docenten Lucas Maassen en Woody Veneman juist dit thema gekozen. Studenten van Fontys ICT & Mediadesign, Fontys Academy for Art, Communication and Design en de minor Zorg en Technologie van het Expertisecentrum Gezondheid en Technologie zetten hun kennis en vaardigheden in om kanker bespreekbaar te maken. Dat gebeurt in samenwerking met KWF Kankerbestrijding.Door workshops van de professionele ontwerpers Renee Scheepers, Arne Hendriks, Raw Color en Thomas Lommée zijn ze losgetrokken uit hun comfort zone en gestimuleerd hun visie vorm te geven. Met elkaar gaan zoeken, praten en brainstormen. De resultaten van dit kortstondige onderzoek zetten kanker in een totaal ander daglicht.

Noot voor de redactie:

Fontys Factory CANCER is dagelijks te zien tijdens de Dutch Design Week van 17 – 25 oktober 2015 van 11.00 tot 19.00 uur in het TAC Eindhoven, Vonderweg 1.

De officiële opening vindt plaats op zondag 18 oktober om 16.00 uur met het Fontys Factory CANCER Symposium en lezingen van Arne Hendriks, Renee Scheepers en Thomas Lommée en performances van Tom Dijkstra, Woody Veneman en Iris van Stiphout.

Docenten: Woody Veneman, Lucas Maassen, Bram Tuns en Anja Hertenberger.

Expo ontwerp: Fontys FactoryIn opdracht van: Fontys Hogescholen i.s.m. KWF Kankerbestrijding

Contact: w.veneman@fontys.nlMeer info te vinden op: https://www.facebook.com/fontysfactory