Eindhoven,
november

Fontys in actie voor vluchtelingen

vluchtelinglesbos.jpg

Als onderwijsinstelling tonen wij onze maatschappelijke betrokkenheid bij de situatie rondom vluchtelingen. Binnen Fontys zijn verschillende initiatieven ontstaan om de vluchtelingenkwestie onder de aandacht te brengen.

Fontys Hogeschool HRM en Psychologie: Hulpkaravaan en een inhoudelijk programma
Op initiatief van Fontys Hogeschool HRM en Psychologie is er een inzamelactie gehouden voor vluchtelingen. Op de onderwijslocaties in Eindhoven, Tilburg, Sittard en Venlo zijn goederen ingezameld. Samen met ROC West Amsterdam sloot Fontys Hogeschool HRM en Psychologie aan bij het initiatief 'Hulp karavaan voor Griekenland'. De karavaan met onder andere HRM en Psychologie directeur Nus Waleson, heeft in oktober op Lesbos hulp geboden. Deze actie staat in het kader van de Route-G projecten van het instituut en wordt omlijst met een inhoudelijk programma van lezingen, gesprekken en discussies.

De eerste bijeenkomst staat gepland op 3 december aanstaande. Aan het woord komen onder meer twee sprekers (Niels Roelen en Hanneke Ermstrang) die hun persoonlijk verhaal delen met studenten en medewerkers van Fontys Hogeschool HRM en Psychologie. Volg de Facebookpagina van HRM en Psychologie om op de hoogte te blijven van de activiteiten die worden georganiseerd.

Fontys Lerarenopleiding Tilburg: Debatavond 25 november in Tilburg
Op 25 november 2015 organiseert het Wereldpodium samen met de Fontysminor Global Development Issues, in het kader van hun jaarlijkse debatavond, een debat over de vluchtelingencrisis. Tijdens dit debat wordt gezocht naar antwoorden op vragen als: hoe zit de asielprocedure eigenlijk in elkaar en hoe ervaren vluchtelingen dat? Wat vinden Nederlanders van vluchtelingenopvang en waarom denken zij er zo over? Hoe gaan we om met de vluchtelingenstroom en hoe zou dat anders kunnen? Gasten op deze avond zijn Jameel uit Syrië (ervaringsdeskundige), Evelien Boonstoppel (onderzoek NCDO), Gerd Leers (oud-minister voor Immigratie, Integratie en Asiel), Nanda Oudejans (universitair docent rechtsfilosofie) en Patrica Brunklaus (directeur Stichting Nieuwkomers en Vluchtelingenwerk Brabant Centraal). Meer informatie lees je op de website van het Wereldpodium.

Fontys OSO: scholing voor leraren die werken met kinderen van vluchtelingenFontys OSO ontwikkelt een korte intensieve scholing voor leraren die werken met kinderen van vluchtelingen. De scholing gaat over begeleiding bij het verwerven van de Nederlandse taal én het omgaan met getraumatiseerde kinderen. Fontys OSO is op zoek naar leraren die kunnen vertellen waar zij behoefte aan hebben, zodat de scholing goed afgestemd kan worden op de vragen uit het onderwijsveld. Leraren die met deze leerlingen (gaan) werken en mee willen denken zijn van harte uitgenodigd om dit voor 1 december 2015 via mail te melden bij regiomanager a.buzzoni@fontys.nl.

Fontys Hogeschool Verpleegkunde: inzamelactie
Bij Fontys Hogeschool Verpleegkunde zijn door studenten en medewerkers toiletspullen ingezameld die vervolgens naar het (zeer dankbare) Rode Kruis zijn gegaan.

Fontys Campus Venlo: taart en cake verkoop
De studievereniging Omnia (van de opleiding IBMS) in Venlo heeft taart/cake verkocht voor de vluchtelingen in de asielzoekerscentra rondom Venlo. Zij hebben hierbij € 2.250 euro opgehaald!

Fontys Paramedische Hogeschool: uitleen echosysteem
Fontys Paramedische Hogeschool(FPH)heeft een echosysteem in bruikleen gegeven aan verloskundigen die betrokken zijn bij het asielopvangcentrum te Budel. Per dag komen hier 400 vluchtelingen binnen die na vier dagen ingeschreven moeten worden en voorzien van een registratiekaart. Bij deze inschrijving hoort een medische check. Voor de zwangere vrouwen betekent deze medische check inclusief een echo-onderzoek van de zwangerschap. Op hele korte termijn was hier dan ook een echosysteem nodig. Gelukkig had FPH net een aantal echosystemen vervangen waardoor er echosystemen vrijgekomen zijn. Zodra de organisatie rondom deze echo-onderzoeken goed verlopen zullen studenten van FPH de mogelijkheid krijgen om ervaring op te doen met echo's van zwangerschappen. Op deze manier raken studenten betrokken bij het vluchtelingenprobleem en zien ook de individuele mens achter deze groep.