Eindhoven,
februari

Fontys Hogeschool Pedagogiek bezorgt vluchtelingkinderen vrolijke snoeten

heumensoordbijnijmegenanp.jpg

Op donderdag 11 februari vertrekt een bus met studenten en docenten van Fontys Hogeschool Pedagogiek richting vluchtelingenkamp Heumensoord in Nijmegen. Het doel van de reis is de vluchtelingkinderen in het kamp een onvergetelijke middag bezorgen.

De activiteitenmiddag voor vluchtelingenkinderen is opgezet door pedagogiekstudenten en –docenten van de minor Pedagoog van de Wereld, een minor gericht op interculturele pedagogiek. Zij hebben dit idee verder uitgewerkt met als resultaat een afwisselend programma vol spelletjes en activiteiten voor kinderen van elke leeftijd.

De focus van de studenten ligt op de pedagogische aspecten van de problematiek en op hoe pedagogen kunnen bijdragen aan het welzijn van vluchtelingenkinderen en -jongeren. Anders gezegd: wat zijn pedagogische mogelijkheden om met vluchtelingkinderen en -jongeren te werken zodat deze kinderen weer kind kunnen zijn?

Heumensoord is een tijdelijke noodopvang locatie voor vluchtelingen waar 2800 mensen wonen. In de week van 11 februari is het vakantie voor de 520 kinderen en is zo’n grote activiteit zeer welkom. Er zullen voldoende studenten en docenten aanwezig zijn om de kinderen van alle drie de paviljoens te vermaken.