Eindhoven,
november

Docenten over onderwijskwaliteit, eigenaarschap en professionaliteit

dsc_1841002.jpg

Op 14 oktober jl. voerden dertig docenten van Fontys Hogescholen een onderlinge dialoog over onderwijskwaliteit, eigenaarschap en professionaliteit. Het doel van de bijeenkomst was om het College van Bestuur input te geven in de discussie over een nieuwe manier van evalueren, verbeteren en borgen van onderwijskwaliteit binnen instituten. De uitkomsten van de dialoog zijn samengevat in het document ‘Docenten over onderwijskwaliteit, eigenaarschap en professionaliteit’ en dat is vandaag overhandigd aan Jan Welmers (CvB).

Tijdens de dialoog werd duidelijk dat docenten verschillend over onderwijskwaliteit denken. Toch zijn er ook duidelijke overeenkomsten in de ideeën daarover. Goede onderwijskwaliteit vraagt om een hoge mate van professionaliteit, maar ook om professionals die eigenaarschap kúnnen nemen en in de gelegenheid gesteld worden om verantwoordelijkheid te nemen voor de wijze waarop zij onderwijs inrichten. Tijd en geld spelen een rol, maar andere zaken zijn minstens zo belangrijk. Een opleiding floreert als er een heldere visie wordt nagestreefd, waar kaders ruimte bieden voor diversiteit en met een professionele cultuur waarin vanuit dialoog onderwijs wordt ontwikkeld.

Kwaliteitscultuur
Voor Jan Welmers is een kritische dialoog een belangrijk instrument voor de verdere ontwikkeling van de kwaliteitscultuur binnen Fontys: “Ik beschouw dat als een belangrijk onderdeel voor een toenemende mate van eigen zeggenschap over de wijze waarop we onze onderwijskwaliteit kunnen borgen en evalueren. Daarbij is de docent als autonome professional de eerst verantwoordelijke voor een goede onderwijskwaliteit. Wat mij betreft is de tijd rijp dat docenten eigen standaarden formuleren op basis waarvan de onderwijskwaliteit geëvalueerd kan worden, wat niet eens in de zes jaar hoeft plaats te vinden, maar een continue proces mag zijn.”

Verdiepende afstemming
In de loop van dit studiejaar zullen enkele docenten een vervolg op deze dialoog organiseren, niet alleen met docenten, maar ook met studenten. Initiatiefnemer Martin de Wolf (docent FLOT) hoopt dat dit vervolg een beweging tot stand kan brengen, waarbij docenten ruimte krijgen om vaker stil te staan bij de vraag waartoe we wat doen en zo tot verdiepende afstemming te komen.