Eindhoven,
januari

Collegereeks Fontys ´Verlies en Veerkracht´

Samenvatting

Verlies van werk, relatie, gezondheid, toekomstverwachtingen, overlijden. Ieder mens wordt in zijn leven geconfronteerd met verlies. Elk verlies is uniek en vraagt van ons een antwoord: hoe ga ik om met dit verlies, hoe verweef ik dit in mijn leven? Hoe uniek ook, toch kunnen we mogelijk leren van de ervaringen van anderen: welke reacties kunnen je helpen of belemmeren bij het omgaan met verlies? En welke reacties naar anderen kunnen werkelijk ondersteunend zijn? Meer weten over (omgaan met) verlies kan een verschil maken in kwaliteit van leven.Fontys Hogeschool HRM en Psychologie organiseert in samenwerking met de Bibliotheek Eindhoven en het Eindhovens Dagblad de collegereeks Fontys ´Verlies en Veerkracht´.

De collegereeks vond in oktober 2014 plaats in Tilburg. Een korte impresie daarvan is hieronder te zien.

​Bijeenkomsten Eindhoven
De collegereeks in Eindhoven bestaat uit de volgende bijeenkomsten:

Na de drie inhoudelijke lezingen is er gelegenheid tot napraten met elkaar over het programma in een vierde sessie die in de Bibliotheek in de Witte Dame plaatsvindt.

Het programma van de bijeenkomsten is telkens als volgt:

18.15 uur: ontvangst in de Bibliotheek Eindhoven (de Witte Dame), 5611 AZ Eindhoven
19.00 uur: start college (bij Fontys Hogeschool HRM en Psychologie, eveneens in de Witte Dame)
21.00 uur: afsluiting

Locatie: Emmasingel 22, 5611 AZ Eindhoven.

De bijeenkomsten zijn gratis toegankelijk voor iedereen die geinteresseerd is in het onderwerp.

Samenwerking
De collegereeks wordt georganiseerd door Fontys Hogeschool HRM en Psychologie, de Bibliotheek Eindhoven en het Eindhovens Dagblad. We beogen door deze samenwerking bij te dragen aan de persoonlijke ontwikkeling van Eindhovenaren. We zien deze samenwerking als een eerste stap voor verdere samenwerking met medebewoners van de Witte Dame.

In de toekomst willen Fontys en de Bibliotheek meer gaan samenwerken met partijen in de stad om samen ontwikkeling voor iedereen bereikbaar te maken. Fontys wil met de opleidingen Human Resource Management en Toegepaste Psychologie een bijdrage leveren aan de ‘Economie van het geluk’. Ze richt zich hierbij op talentgericht onderwijs en de waardering van immateriële goederen, zoals gezondheid, welzijnsbeleving (geluk).

Heidi van den Hout is docent bij de opleiding Toegepaste Psychologie van Fontys en initiatiefneemster van de collegereeks. Heidi heeft zich ontwikkeld tot inhoudsdeskundige op het gebied van verlies, en is tevens ook ervaringsdeskundige.

De Bibliotheek Eindhoven is er voor iedereen die zichzelf wil ontwikkelen. Zij heeft daarbij extra aandacht voor de ontwikkeling van basisvaardigheden lezen en mediawijsheid. Randvoorwaarden om talenten te ontwikkelen, randvoorwaarden om zelfredzaam te zijn. De Bibliotheek is bij uitstek een laagdrempelige instelling. Een openbare plek in de stad waar je altijd welkom bent. Een soort “huiskamer van de stad”.