08
november
2021
|
12:30
Europe/Amsterdam

Vijftig jaar leraren opleiden: een boek voor en door lerarenopleiders

Leren van de geschiedenis en kijken naar de toekomst

boek 50 jaar leraren opleiden

Deze maand verscheen het boek ‘Vijftig jaar leraren opleiden’. Een prachtige en omvangrijke uitgave vóór en dóór lerarenopleiders die in 25 hoofdstukken duidelijk maakt hoe leraren in de loop van de tijd werden opgeleid en hoe publiek gefinancierde lerarenopleidingen voor po, vo en mbo zich aanpasten aan de steeds weer nieuwe eisen die gesteld werden. Er werkten 29 auteurs mee aan het boek. Zij zijn of waren een groot deel van hun professionele loopbaan verbonden aan pabo’s, de verschillende eerste- en tweedegraads opleidingen in het hoger beroepsonderwijs, of aan universitaire lerarenopleidingen. Ze schreven hun hoofdstuk op basis van historische feiten en vanuit hun eigen langjarige professionele ervaringen.

Vanuit de educatieve opleidingen van Fontys leverde lector Frank Crasborn een bijdrage. Hij belicht in het vierde hoofdstuk samen met Gerda Geerdink, een van de initiatiefnemers van het boek, hoe er in opleidingsprogramma’s voor tweedegraads leraren algemene vakken vo en (v)mbo voortdurend gezocht is naar een evenwichtige balans tussen vakinhoud en beroepsvoorbereiding. Ook oud-Fontys lectoren Bob Koster en Jacqueline van Swet schreven elk een hoofdstuk.

De veelomvattende keuze van de onderwerpen en de persoonlijke betrokkenheid van de auteurs maken het een waardevol en rijk boek. Sommige van de besproken thema’s bestaan al zo lang als er lerarenopleidingen bestaan, zoals de soms moeizame relaties tussen vakinhoud en beroepsvoorbereiding en tussen theorie en praktijk. In andere hoofdstukken gaat het over relatief nieuwe ontwikkelingen in de lerarenopleidingen. En er zijn uit deze omvangrijke geschiedenis ook zeker lessen te trekken voor de inrichting van huidige en toekomstige lerarenopleidingen.

Meer informatie over het boek vind je hier 

Auteur: Linda Koster