Werksessies
In het najaar van 2025 verzorgen we een drietal HLO werksessies. Tijdens deze werksessies gaan we in gesprek en aan de slag met een vraagstuk omtrent authentieke, hybride leeromgevingen. Noteer de data én de onderwerpen alvast in je agenda. Inschrijfmogelijkheden volgen binnenkort.
Data en onderwerpen
Datum: donderdag 30 oktober, 13.00-16.00 uur.
Onderwerp: Praktijkvraagstukken in authentieke leeromgevingen
Locatie: Tilburg, Campus Stappegoor
Inhoud:
Vraag jij je af of de complexiteit van een praktijkvraagstuk aansluit bij het niveau van je studenten? En of het vraagstuk voldoende ruimte en richting biedt voor de ontwikkeling van je studenten? In deze ontwerpsessie ga je aan de slag met een praktijkvraagstuk in een authentieke leeromgeving waar jij bij betrokken bent. Je evalueert door middel van de complextool de complexiteit van het vraagstuk en het samenwerkingsproces, en toetst dit aan het niveau van de opleiding. Je krijgt hierbij handvatten aangereikt voor herformulering van het vraagstuk en de begeleiding in de authentieke leeromgeving zodat de complexiteit beter aansluit bij het niveau van de studenten. Je deelt je ervaringen met andere deelnemers en krijgt dus ook een beeld van praktijkvraagstukken bij andere opleidingen. Na deze sessie heb je helder of het vraagstuk en de begeleiding hiervan verbeterd moet worden en heb je daarin al de eerste stappen gezet.
Aanmelden:
Datum: donderdag 13 november van 09.30-12.30u
Onderwerp: HLO ontwerpsessie- Samenwerken aan onderwijsontwikkeling
Locatie: Eindhoven, Rachelsmolen
Inhoud:
Zijn jullie binnen de opleiding bezig met onderwijsontwikkeling of bereiden jullie je daarop voor, dan is deze workshop wellicht wat voor jullie. In deze sessie staan we met elkaar stil bij het waarom, hoe en wat van co-design van onderwijs.
Zeker Talentgericht Onderwijs vraagt om een gezamenlijke aanpak, waarin docenten met elkaar en stakeholders (zoals werkveldpartners, studenten, onderwijs(logistieke) ondersteuners en bijv. lectoraatsvertegenwoordigers) samen aan de ontwerptafel zitten. We werken immers ook in de eenheden van leeruitkomsten intensief met elkaar samen rondom authentieke vraagstukken.
Hoe pak je zo’n proces nu slim aan? Waar moet je rekening mee houden? In deze workshop maak je kennis met de inzichten uit het CCD support model (Custers et al., 2024) en gaan we actief aan de slag met dialoogkaarten, en praktische werkvormen zoals empathy maps die je direct kunt inzetten in het samen werken aan onderwijsontwikkeling. Heb je na deze sessie nog vragen, of word je graag verder begeleid, dan helpen we je graag verder op weg.
Aanmelden:
Datum: dinsdag 25 november van 09.30-12.30u
Onderwerp: Begeleiden in authentieke leeromgevingen
Locatie: Mindlabs Tilburg
Inhoud:
Binnen een authentieke, hybride leeromgeving (HLO) wordt er volop geleerd en niet alleen door de studenten, maar ook door coaches, docenten, onderzoekers en professionals uit het werkveld. Iedereen leert, maar ook iedereen kan een bijdrage leveren aan het leerproces van de anderen. Dit maakt het samenwerken in een HLO zo interessant voor alle betrokkenen.
Maar hoe gaat dit gezamenlijk proces van leren en begeleiden in zijn werk? Wat moet je daarvoor organiseren en wat kan je juist loslaten? Tijdens deze ontwerpmiddag zoomen we daar verder op in, door uitwisseling tussen de deelnemers te faciliteren en door te leren van een casus uit de praktijk. Ook nemen we jullie mee te nemen in methodes om op een autonomie-ondersteunende manier te begeleiden. Eenieder die dagelijks leert én begeleidt bij het leren in een authentieke, hybride leeromgeving of hier interesse in heeft, is welkom bij deze sessie!Aanmelden:

Impressie ontwerpdag
Video: impressie van een ontwerpdag authentieke leeromgevingen (HLO).