19
december
2023
|
09:39
Europe/Amsterdam

'Bruggenbouwers zien kracht en talent in anderen'

Van en met elkaar leren tijdens een bruggenbouwersevent

1

Niet alleen voor, maar vooral met de maatschappij werken aan grote maatschappelijke uitdagingen. Dat doet Fontys door middel van ervarings- en ontwikkelingsgericht onderwijs waarin studenten en docenten samen met het werkveld en burgers vorm en richting geven aan vraagstukken door het doen van onderzoek. In deze samenwerkingsvorm is een belangrijke rol weggelegd voor bruggenbouwers. Zij hebben de specifieke taak om mensen en organisaties met elkaar te verbinden. Bruggenbouwers staan met één been in het onderwijs en met één been in de beroepspraktijk en versterken het lerend en onderzoekend samenwerken in leergemeenschappen.

Ontwikkeltraject bruggenbouwers
Binnen Fontys kunnen bruggenbouwers het ‘ontwikkeltraject bruggenbouwers’ volgen. Het traject, dat ook te volgen is als je niet bij Fontys werkt, bestaat uit 5 fysieke workshops. In elke sessie komt een andere invalshoek aan bod. Zo wordt er bijvoorbeeld ingezoomd op je professionele identiteit, op wie je bent in een samenwerking en op het ecosysteem waarin je werkt.

Donderdag 7 december vond de vijfde en afsluitende sessie van het meest recente ontwikkeltraject plaats bij Dynamo in Eindhoven. Alle bruggenbouwers van binnen en buiten Fontys waren welkom voor een hackaton waarin gediscussieerd werd over drie stellingen die betrekking hebben op de rol van bruggenbouwer:

  • Hoe zorg je voor maatschappelijke impact vanuit een PW?
  • Het vak bruggenbouwer, hoe deel je kennis en hoe begeleid je efficiënt?
  • Hoe creëer je draagvlak in een PW en hoe bouw je een community?

Na de hackaton volgde per groep een korte presentatie waarin de essentie van de gesprekken met elkaar werd gedeeld. Uit de deelnemende groepen werd vervolgens een winnaar gekozen. Het programmateam PW gebruikt de input uit de presentaties in de verdere doorontwikkeling van de PW.

‘Bruggenbouwers halen kracht uit anderen’
Het tweede deel van de sessie bestond uit een panelgesprek met Tjerk Riemers (manager lectoraat PW), Stephan Pauly (strategisch adviseur binnen Mens & Maatschappij), Sofie Moresi (onderzoeker binnen de learning community) en Pieterbas Lalleman (lector bij het lectoraat persoonsgerichtheid in een ouder wordende samenleving) waarin dieper werd ingegaan op de rol van bruggenbouwer. 

Sofie: ‘Bruggenbouwen doe je niet alleen. Het is goed om je af te vragen waar je niet van bent. Omring je met de mensen die je nodig het om dingen voor elkaar te krijgen.’ Stephan vult aan: ‘De rol van bruggenbouwer is een uitdagende rol waarin je soms aan het zoeken bent. Bruggenbouwers halen juist de kracht uit anderen. Talent en kennis zien en de juiste verbanden leggen, daar gaat het om.’

‘Conflicten geven inzicht’
Na het panelgesprek nam keynote speaker Pieterbas Lalleman het woord. Hij sprak over hoe liefde en verzet zorgen voor een beweging. Pieterbas: ‘Naast liefde heb je ook verzet en een stukje rebellie nodig om maatschappelijk draagvlak te creëren. Conflicten geven inzicht en moet je waarderen en eren, zo krijg je boven tafel wat er echt speelt.  Bruggenbouwers zijn vaak te bescheiden over wat ze doen. Ze zien zichzelf niet als boegbeeld in een transitie terwijl ze dat wel zijn. Neem leiderschap en zet je in het spel, wees actief daar waar je het gaat voelen, daar zit de verandering.’

Bruggenbouwen, iets voor jou?
Sofie: ‘Het ontwikkeltraject voor bruggenbouwers is constant in ontwikkeling. Ook geïnteresseerden van andere scholen zijn welkom. Het traject is zo opgezet dat iedereen er antwoorden in vindt, van een startende tot een gevorderde bruggenbouwer.’ 

Stephanie Renders van het programma Wendbare Professionals legt uit dat het hebben van een community of practice essentieel is om samen te kunnen leren en reflecteren op de rol van bruggenbouwer. ‘In 2024 willen we de bruggenbouwerscommunity meer leven inblazen. Zo gaan we meer netwerk- en inspiratiemomenten organiseren, faciliteren we intervisie op bepaalde vraagstukken en is er het idee om een buddysysteem te creëren. Vanuit het lectoraat Professionele werkplaatsen zijn we ook bezig met de ontwikkeling van een ontwikkel- en reflectie-instrument specifiek voor bruggenbouwers.’

26 september 2024 start een nieuw ontwikkeltraject voor bruggenbouwers. Ben je bruggenbouwer en wil je verdieping geven aan je rol? Lees meer over het traject of schrijf je direct in

Werk je in een PW en heb je vragen of input op PW-gebied; gebruik dan dit formulier.

Wil je meer weten over het programma HLO of over het programma PW kijk dan hier: https://www.fontys.nl/Hybride-leeromgevingen.htm

Kim de Veer