Docent in de digitale wereld

Sfeerafbeelding Fontys

Hoe beweeg je als docent in de digitale wereld waar je leerlingen je al gegoogled hebben voordat jullie elkaar gezien hebben. Ze elkaars foto's online zetten en memes maken. Hoe word je zelf mediawijs en help je ook je leerlingen op dit gebied?

Tijdens deze training gaan we vooral met elkaar in gesprek en aan de hand van stellingen de discussie aan. Hierdoor word je je bewust van jouw rol als docent.

Maar ook kijken we naar de mogelijkheden om optimaal gebruik te maken van de digitale wereld voor jouw onderwijs. Hoe blijf je bij op je vakgebied? Hoe bouw je aan je netwerk?

Social media op school

Social media spelen een belangrijke rol in de leerling van nu.
In de publicatie 'Sociale media en schoolmedewerkers: omgaan met valkuilen' van Kennisnet lees je wat dit social mediagebruik voor scholen betekent.
Met de leidraad 'Wat doet u als school met de online verspreiding van ongewenste beelden' biedt Kennisnet het onderwijs handvatten om hiermee om te gaan.

Sfeerafbeelding Fontys

Netwerken en op de hoogte blijven

Zo druk als docenten het ook hebben, ze maken vaak toch nog tijd om hun ervaringen, lessuggesties, praktische tips te delen op online platformen.
Dus ga op zoek naar die Faceboogroep van docenten op jouw vakgebied en connect met vakgenoten op LinkedIn. Haal inspiratie uit die Tiktokkende collega of populaire YouTube-docent. Geef je mening op Teacher Tapp. Stel een vraag of geef een antwoord op Edualdo. En zelfs op Twitter vinden nog altijd levendige onderwijsdiscussies plaats.

Interessante links

Als je geïnteresseerd bent in alles over digitale geletterdheid in het algemeen of meer specifiek mediawijsheid en ICT in het onderwijs dan vind je hier wat interessante sites om te volgen. Je vindt daar veel achtergrondartikelen, de laatste ontwikkelingen en nieuws.