oktober

Update WIN-project en professionele werkplaatsen

Fiets banner

Begin 2018 is het vierjarige WIN-project (Werkplaats Instrument) gestart. Het hoofddoel van het project is de continue ontwikkeling van professionele werkplaatsen (PW). Uiteindelijk zal het project een (zelf)beoordelingsinstrument voor de kwaliteit van de PW in kaart brengen. Inmiddels loopt het kalenderjaar bijna ten einde, wat betekent dat Fase 1 van het project bijna afgerond is.

Gaby Jacobs zal Fontys en daarmee ook het project verlaten, haar rol wordt overgenomen door Miranda Snoeren-Teunissen. De onderzoeksgroep is bezig met de afronding van Fase 1, waarbij het werkmodel wordt opgeleverd. Uitgangspunt voor het werkmodel is de Realist Evaluation Theory van Pawson and Tilley (1997), waarbij wordt uitgegaan van het principe conditie + mechanisme = uitkomst. Er wordt op dit moment de laatste hand gelegd aan het identificeren van condities, mechanisme en uitkomsten voor professionele werkplaatsen. Waarbij de uitkomst gericht is op de kwaliteit van de samenwerking.

Binnen de professionele werkplaatsen zijn ook veel ontwikkelingen. Bij Fontys Paramedische Hogeschool is het startschot gegeven voor de leerwerkplaats SGE (Stichting Gezondheidscentra Eindhoven). In deze leerwerkplaats wordt gebouwd aan een krachtige lerende organisatie. Daarnaast is verdere professionalisering van SGE Fysiotherapie en de borging van de beroepsontwikkeling ook een doelstelling. Meer informatie.

Fontys Sporthogeschool is neergestreken in Breda, waar zij gaan samenwerken op het gebied van bewegen en sport. Met ingang van het studiejaar 2018-2019 komen via een partnership elk jaar ruim 40 1e- en 2e-jaars hbo-studenten van de opleiding Sportkunde naar Breda. Zij gaan in de Bredase wijken, op scholen en in de openbare ruimte bestaande activiteiten begeleiden, nieuwe activiteiten opstarten en onderzoek doen. Meer informatie.

Tenslotte zijn de Zorginnovatiecentra bij Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid continu in ontwikkeling. Bij Amarant zijn sinds dit studiejaar studenten van Fontys Paramedische Hogeschool gestart. Het gaat om twee logopedie studenten en een fysiotherapie student. Daarmee wordt het multidisciplinaire karakter van het netwerk bij Amarant verstevigd. Meer informatie.

Meer informatie over het WIN-project is te verkrijgen via Kevin Theunissen, k.theunissen@fontys.nl. Op de hoogte blijven? Sluit je aan bij onze LinkedIn-groep of bezoek de website.