september

Startschot leerwerkplaats SGE en Fontys Paramedische Hogeschool

Student en professional zij aan zij voor de best passende zorg

Samenvatting

Met hetzelfde doel om te bouwen aan de zorg van morgen was het een logische stap de samenwerking aan te gaan. Op maandag 3 september is de samenwerkingsovereenkomst getekend tussen SGE Fysiotherapie en Fontys Paramedische Hogeschool. In het bijzijn van studenten Fysiotherapie en o.a. SGE bestuurslid Ed Berends en Manager van Fontys Paramedische Hogeschool Thom Rutten werd het startschot gegeven aan een leerwerkplaats

Vanuit evidence based werken wordt er binnen deze leerwerkplaats gebouwd aan een krachtige lerende organisatie. Zowel student als professional krijgen hier de kans zich blijvend te ontwikkelen. Een voorwaarde van beide organisaties om het continu leveren van de best passende zorg in de praktijk te kunnen brengen.

SGE heeft een interessante achtergrond. De organisatie is ontstaan uit de medische dienst van Philips. Anton Philips zorgde voor zijn arbeiders door goede scholen, huizen en een geneeskundige dienst. In de jaren ’70 verzelfstandigde deze dienst en ontstonden er gezondheidscentra. In 1982 gingen er 5 gezondheidscentra verder als Stichting Gezondheidscentra Eindhoven. Het had toen al als voorwaarde de bewoners van Eindhoven met medische maar ook andere hulpvragen te helpen. Daarnaast loopt samenwerking voor goede zorg als rode draad door haar geschiedenis heen. De cliënt heeft weliswaar de huisarts of praktijkondersteuner als eerste aanspreekpunt, maar werkt voor zijn of haar herstel bijvoorbeeld ook samen met een fysiotherapeut, een diëtiste en een pedicure. Nu heeft het 11 gezondheidscentra verspreid over de stad Eindhoven. Inspelend op de zorgvraag van de wijkbewoners werken verschillende disciplines samen om er ‘in de wijk en voor de wijk’ te zijn.

Weer terug naar de leerwerkplaats voor fysiotherapie. Om tot een krachtige leeromgeving te komen, stelt onderzoeker en docent bij Fontys Paramedische Hogeschool Roderick Wondergem, dient gewerkt te worden aan verschillende doelen:

- het principe life long learning wordt in de praktijk gebracht,

- de betrokkenen ontwikkelen zich tot reflective practioners die in staat zijn reflectief te handelen en na te gaan hoe en waarom iets is gedaan,

- er wordt gewerkt aan een integratie van de praktijk en het onderwijs,

- er is continue aandacht voor onderzoek en innovatie.

Bovendien is voor de verdere professionalisering van SGE Fysioherapie de borging van de beroepsontwikkeling van de fysiotherapeut van essentieel belang. ‘We gaan in de zorg steeds meer van ziekte en zorg naar gezondheid en gedrag. Dit bereik je door coaching zo dicht mogelijk bij de cliënt te brengen. Alles draait er uiteindelijk om de best mogelijke zorg te leveren’, zegt Wondergem. Dit is een ontwikkeling waaraan deze leerwerkplaats een belangrijke bijdrage wil leveren.

‘Het is een win-win situatie voor zowel de studenten van Fontys als onze professionals bij SGE. Doordat we een lange termijn relatie aangaan kunnen we op gestructureerde wijze een agenda voor onderzoek opstellen.’, zegt manager Strategische Ontwikkelingen SGE Mariëlle Nellen

‘Eigenlijk doen we hier met deze leerwerkplaats niets nieuws.’ zegt bestuurslid en betrokken huisarts bij SGE Ed Berends. ‘Vroeger werkte men binnen gilden al aan het eigen maken van het vak op de werkvloer en collega’s die hielpen met elkaars ontwikkeling. Dit doel streven we ook nu na.’

Thom Rutten benadrukt bij de studenten dat hun opdracht groter is dan alleen kennis ophalen: ‘Bedenk aan het einde van dit project niet alleen: Wat heb ik geleerd?, maar ook: Wat heb ik gebracht? Ga met andere professionals aan de slag en ontwikkel iets nieuws ter verbetering van de zorg.’

De studenten trokken na de ondertekening hun SGE polo aan. Klaar voor de start van een life long learning!