Eindhoven,
maart

Thuisstudie tips van HRM-student Jeanine

Jeanine

Hoe zorg je ervoor dat je goed bij blijft met je studie, die nu ineens in een thuisstudie veranderd is? In dit artikel geeft Jeanine (eerstejaars student HRM) je graag wat tips over hoe je dit aan kunt pakken.

1. Kijk dagelijks in je schoolmail
Dit is misschien een logische tip, maar zeker nu er zoveel speelt met het coronavirus, is het echt van belang dat je dagelijks je schoolmail checkt! Als ik kijk naar mijn schoolmail, heb ik daar sinds het coronavirus vaak een volle mailbox. De docenten van de studies HRM en Toegepaste Psychologie sturen namelijk veel tips over hoe je bij kunt blijven met een bepaald vak. Ook kun je in je mail vinden hoe je eventueel online les kunt volgen, als jouw studie dit aanbiedt.

2. Trek op tijd aan de bel als je met vragen of onduidelijkheden zit
Als je met onduidelijkheden zit en of dat nu over een bepaald vak is of over je studie in het algemeen, stuur dan gelijk een mailtje naar je coach, docent of medestudent! Het is belangrijk dat nu je niet meer direct in contact komt met je studiegenoten of docenten, je wel nog steeds contact zoekt als je ergens mee zit of een vraag hebt.

3. Behoud je dagelijkse ritme
Zorg ervoor dat je een dagelijks ritme behoudt. Ook al ziet je dag er nu heel anders uit dan bijvoorbeeld een normale schooldag, probeer dit thuis wel gewoon door te zetten. Dit kun je doen door bijvoorbeeld elke dag dezelfde tijd een wekker te zetten en probeer ook op vaste tijden te gaan slapen. Kleed je gewoon aan, zoals je ook zou doen als je naar school gaat. Het is natuurlijk heel relaxed om in je pyjama te zitten, maar daar word je nou eenmaal niet zo productief van. Zorg dus goed voor jezelf door je dagritme aan te houden en goed te eten en te slapen, zodat je genoeg energie hebt en blijft hebben, wat cruciaal is voor je studie.

4. Zorg ervoor dat je een to-do-list maakt
Als je voor jezelf duidelijk in kaart brengt wat je allemaal moet afronden en wanneer dit afgerond moet zijn, kan dat voor veel overzicht zorgen. Zorg ervoor dat je to-do-list op je bureau (of op een andere werkplek waar je studeert) ligt, zodat je regelmatig ziet wat je te doen staat. Je zou dit eventueel samen kunnen maken met medestudenten en dit met elkaar kunnen delen via bijvoorbeeld SharePoint. Zo help je elkaar en weet je zeker dat je geen belangrijke taak vergeet!

5. Maak een realistische planning
Nu je de belangrijkste taken op geschreven hebt, kun je een planning maken over wanneer je hieraan wilt beginnen en wanneer je wilt dat het af is. Zorg er wel voor dat je planning realistisch en haalbaar is, zodat je gemotiveerd blijft!

6. Videobellen om in contact te blijven
Dankzij de moderne tijd van nu, kun je elkaar blijven zien door te videobellen. Dit is natuurlijk anders dan het directe contact wat je normaal gesproken op school had, maar het is fijn dat je elkaar in ieder geval op deze manier kunt zien en spreken. Je kunt videobellen om te vragen aan studenten hoe zij dit ‘thuis studeren’ nu aanpakken, zodat je deze tips ook zelf toe kunt passen. Maar natuurlijk is het videobellen er ook voor om gewoon een gezellig gesprek te voeren met elkaar!

En als laatste tip: Don’t worry, be happy! We zitten nu allemaal in hetzelfde, lastige pakket, maar we kunnen dit samen aan. Denk goed aan je gezondheid en aan die van anderen! Probeer het positieve ervan in te zien, je hebt nu genoeg tijd om je favoriete serie af te kijken :-)