november

Studenten TCL onderzoeken toekomstscenario’s in Boedapest

Internationaal vervolgproject Foresight 1.2 richt zich op gedroomde toekomst

10.20_METU_Foresight Erasmus blended intensive program_CR_SZM7781-140

Er liggen talloze maatschappelijke uitdagingen, maar hoe ziet onze gedroomde toekomst er eigenlijk uit? Vijftien studenten van Fontys Trend Research & Concept Creation in Lifestyle bogen zich hier onlangs over in Boedapest met studenten van Budapest Metropolitan University, Karel de Grote Hogeschool Antwerpen en Fontys International Business Venlo. De uitdaging voor de studenten zat vooral in de samenwerking met internationale partners vanuit verschillende disciplines.

De bijeenkomst in Boedapest was een vervolg op Foresight 1.0, een Erasmus+ project waarin vijf universiteiten drie jaar lang samenwerkten. Basis voor Foresight 1.2 vormde opnieuw de onderzoeksmethodiek ‘Prototyping for a Sustainable Future’,  die ontwikkeld is door TCL-docenten Linda Hofman en Christianne Heselmans. Deze methodiek gaat uit van een gewenst toekomstperspectief. Dit wordt vanuit het heden benaderd. Welke factoren staan een ideaalsituatie in de weg, werken juist remmend of stimulerend? Die kennis dient als uitgangspunt om de gewenste toekomst vorm te geven.

Nadenken over problemen
Uitgangspunt bij hun onderzoek vormden drie Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Drie projectgroepen bogen zich over welzijn en gezondheid, het verminderen van ongelijkheid en duurzame steden en gemeenschappen. Uitdagend is met name dat studenten vanuit verschillende disciplines de krachten bundelen. ‘Het is belangrijk dat studenten leren na te denken over de problemen van Europa, juist vanuit verschillende nationaliteiten en disciplines’, aldus Monica Veeger, die het project begeleidde. Dit laat volgens haar ook goed zien waarin de studenten van de verschillende opleidingen uniek zijn. ‘Studenten van TCL kunnen bijvoorbeeld vanuit onderzoek denken in toekomstbeelden. Daarom namen ze vaak een sturende rol op zich en dat vergde de nodige veerkracht.’ Aan het eind van de week presenteerden de studenten hun bevindingen, waarna het conceptontwerp bij thuiskomst verder is uitgewerkt.

Meer informatie over Foresight is hier te vinden.

Auteur: Paul Geerts/Beeld: Budapest Metropolitan University
10.20_METU_Foresight Erasmus blended intensive program_CR_SZM7065-5