maart

Handreiking Succesvol Samen Opleiden

Inzichten uit literatuur en praktijk over duaal opleiden

Samen opleiden-nieuws

Naast je werk succesvol een hbo-opleiding (associate degree of bachelor) volgen via de mkb-route.  Deze innovatieve vorm van samenwerken in het opleiden van (toekomstige) professionals maakt het mogelijk de krapte op de arbeidsmarkt te verkleinen. Professionals kunnen op deze manier zo snel mogelijk met de juiste competenties en kwalificaties aan de slag in de beroepspraktijk.

Marian Thunnissen (lector Dynamische Talentinterventies/ Leading lector Fontys Kenniscentrum Leven Lang Ontwikkelen): “Verschillende hbo’s bieden samen met het werkveld mkb-routes aan. Hiervoor was behoefte aan inzicht in succesfactoren en belangrijke randvoorwaarden die op voorhand georganiseerd moeten worden om het succes zoveel mogelijk vooraf te vergroten.”

Onderzoekers van het Fontys Kenniscentrum Leven Lang Ontwikkelen hebben, in opdracht van mkb-route in het hbo, de handreiking Samen Succesvol Opleiden’ samengesteld om tot een succesvolle inrichting van opleidingstrajecten te komen.

Twee pijlers
Volgens de handreiking is duaal opleiden gebaseerd op twee pijlers.

1. De samenwerking tussen werkveld en onderwijs vind op 3 niveaus plaats: het niveau van de leeromgeving, het niveau van het studieprogramma en het niveau van de samenwerking tussen organisaties. We zien dat het belangrijk is om op strategisch en op tactisch niveau de zaken zo te regelen dat de uitvoerders optimaal met elkaar aan de slag kunnen gaan.
  2. In de samenwerking hoort de student centraal te staan. Het is wellicht een open deur, maar nog te vaak wordt de student vooral gezien als ‘eindgebruiker’ van de samenwerking. In de handreiking pleiten we ervoor uit te gaan van de driehoek docent-praktijkbegeleider-student en daarmee de student te zien als gelijkwaardige actor in duaal opleiden.
driehoek duaal opleiden

“De routes bieden voor bedrijven een kans om hbo-gekwalificeerd personeel aan te trekken (of vast te houden) en zijn door de combinatie van leren én een arbeidsovereenkomst mogelijk ook voor studenten een aantrekkelijke nieuwe optie", zegt Birgitte van Don (programmamanager Platform Talent voor Technologie).

Vier succesfactoren bij het duaal opleiden zijn:

• Verplaats niet alleen de leeromgeving naar de werkplek, maar creëer echte meerwaarde door ook het werkveld te gebruiken als opleider.
  • Wees helder en transparant over doelstellingen van de hogeschool en de praktijk: wat willen beide partijen bereiken en spreek dit uit.
  • Wees transparant over het programma, de leeruitkomsten en de mogelijkheden op de werkvloer en creëer een gelijkwaardige verbinding door samen op te trekken in de ontwikkeling van het duale traject.
  • Voortdurende afstemming en intensieve interactie tussen student, opleiding en werkgever is cruciaal.

lectoraat Dynamische Talentinterventies

Auteur: Marian Thunnissen