april

Tijdens Earth day op pad met zwerfvuilgrijpers voor een schone campus

English below

Earthday1

Gisteren was het Earth Day, de dag waarop ongeveer 1 miljard mensen wereldwijd jaarlijks aandacht vragen voor de aarde. Dit doen ze door verschillende initiatieven op te zetten om de planeet te beschermen. Ook Fontys staat jaarlijks stil bij Earth Day.  Dit jaar hebben we weer de zwerfvuilgrijpers opgepakt en zijn we samen met medewerkers en studenten van onze locaties in Tilburg en Eindhoven zwerfafval gaan prikken.

Het resultaat? 14 afvalzakken met plastic, peuken, blikjes en ander afval dat niet in de natuur thuishoort. En dat in slechts een half uurtje verzameld! Wist je dat net buiten de campus in Stappegoor in Tilburg peuken de meest voorkomende vervuilers zijn gevolgd door parkeertickets? Op Rachelsmolen in Eindhoven staan peuken ook op nummer 1, gevolgd door plastics. Bij DLL  in Eindhoven zijn vooral peuken en papiertjes gevonden.

In 2023  deed Fontys ook mee. Toen woonden meer dan 100 studenten een inspirerende presentatie van The Ocean Cleanup medeoprichter, Florian Dirkse. Aansluitend gingen studenten naar buiten om zwerfafval te prikken.

Wil jij ook je steentje bijdragen en af en toe zwerfafval oprapen? Dat kan! Doe dit met een vriend/vriendin, tijdens een bila of een pauze. Op deze manier kun je lekker in de buitenlucht afval rapen en een positieve impact maken op de natuur. Na de meivakantie hoor je daar meer over op www.fontysforsustainability.nl.

Fontys en duurzaamheid
Bij Fontys vinden we het belangrijk om onze maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen en actief bij de dragen aan een betere en gezonde wereld. Daarom ondertekenden we in 2018 de Sustainable Development Goals en zetten we samen met studenten, medewerkers en professionals uit het werkveld duurzame projecten op. Zo stimuleren we onze medewerkers en studenten om vaker met de fiets te reizen, bieden we steeds meer vegetarische maaltijden aan in onze kantines en houden we onze campus zo schoon mogelijk.

Auteur: Fontys Vastgoed & Facilities

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Yesterday was Earth Day, the day on which approximately 1 billion people worldwide annually raise awareness for the Earth. They do this by initiating various activities to protect the planet.

Fontys also observes Earth Day annually. For example, in 2023, more than 100 students from the Stappegoor campus attended an inspiring presentation by Florian Dirkse, co-founder of The Ocean Cleanup. Following this, students went outside to pick up litter.

This year, we once again grabbed our litter pickers and, together with employees and students from our locations in Tilburg and Eindhoven, went out to pick up litter.

The result? 14 trash bags filled with plastic, cigarette butts, cans, and other waste that doesn't belong in nature. And all collected in just half an hour!

Did you know that just outside the Stappegoor campus, cigarette butts are the most common pollutants followed by parking tickets? At Rachelsmolen, cigarette butts also top the list, followed by plastics. At DLL, mainly cigarette butts and paper scraps were found.

Would you like to contribute too by occasionally picking up litter? You can! Do this with a friend during a meeting or a break. This way, you can enjoy the outdoors while cleaning up waste and making a positive impact on nature!

After the May vacation, you'll hear more about this at www.fontysforsustainability.nl.

Fontys and sustainability

At Fontys, we believe it's important to take our social responsibility and actively contribute to a better and healthier world. That's why we signed the Sustainable Development Goals in 2018 and work together with students, staff, and professionals from the industry on sustainable projects. We encourage our employees and students to travel by bike more often, offer more vegetarian meals in our canteens, and strive to keep our campus as clean as possible.