Handreiking geeft student houvast bij navigeren door leerproces: hoe werkt dat?

Hoe kun je als student regie nemen over je eigen leerproces? En hoe toon je als student jouw leeruitkomsten aan? Het zijn vragen die in menig Fontysinstituut de komende jaren spelen. Met de opkomst van Talentgericht onderwijs, verandert de rol van docenten en studenten. De nieuw ontwikkelde handreiking ‘Navigeren door je leerproces’ verheldert de stappen in het leerproces als je leert in grote onderwijseenheden. Fieke Tychon: ‘Als je behoefte hebt aan houvast, dan kan de handreiking een hulpmiddel zijn.’

De afgelopen maanden bogen Fieke (links op de foto), consultant innovatie, en een aantal collega’s zich over het leerproces dat de student doorloopt bij Talentgericht onderwijs. ‘Natuurlijk is leren geen lineair proces, maar we hebben gepoogd het proces zo te ontrafelen dat je een aantal verschillende stappen kunt onderscheiden. Om vervolgens vragen te bedenken bij de verschillende stappen die studenten meer inzicht geven in wat er gebeurt bij elke stap en waar ze aan moeten denken.’ Zo geef je volgens de ontwikkelaars studenten iets in handen waarmee ze echt regie kunnen nemen op hun leerproces. Ze kunnen zelf navigeren.

De samenwerking met docenten en studenten uit instituten droeg bij aan de ontwikkeling van dit hulpmiddel. ‘We hebben de handreiking aan verschillende studenten en docenten voorgelegd. Studenten hebben ons kritische feedback gegeven. Super natuurlijk. Het is belangrijk om aan te sluiten bij de beleving van studenten. Ook docenten hebben meegedacht en de handreiking aangescherpt.’ De handreiking wordt inmiddels in de eerste instituten gebruikt.

Onderzoek
‘De komende maanden doen we onderzoek naar de manier waarop de handreiking nu wordt ingezet en of er aanpassingen nodig zijn. Zes instituten doen hier aan mee’, vertelt lector Goed leraarschap, goed leiderschap Anje Ros.  Docenten houden een logboek bij over hoe de handreiking wordt ervaren. Na een paar maanden worden docenten en studenten in aparte focusgroepen bevraagd.

De handreiking richt zich tot studenten, maar is ook een fijn hulpmiddel voor docenten om studenten in hun leerproces te helpen. In de handreiking staan de verschillende stappen van het leerproces beschreven, namelijk: per stap staan vragen beschreven die studenten kunnen helpen bij deze fase van het leerproces.

Wil je de handreiking ook testen in jouw instituut? Neem dan contact op met Anje Ros  of Fieke Tycon.

Talentgericht onderwijs

Wil je alles weten over Talentgericht onderwijs bij Fontys, klik dan hier.  Meer verhalen over hoe Fontysmedewerkers in de praktijk aan het werk zijn met Talentgericht onderwijs,  lees op de Fontys Hub