28
januari
2019
|
11:14
Europe/Amsterdam

Fontys maakt werk van eHealth

Kennifcafe¦ü 23-01-19 - (10)

Studenten van verschillende minoren en opleidingen rondom technologie en zorg presenteerden op 23 januari hun onderzoeken en innovaties tijdens Fontys Kenniscafé ‘Fontys maakt werk van eHealth’. Er waren dementievriendelijke deurbordjes, schoenzooltjes die wrijving verminderen en VR-tours door ziekenhuisgangen. Een mooi voorbeeld van TEC for Society in het onderwijs.

Het Kenniscafé sloot aan bij de derde landelijke week van de eHealth. Naast de projecten van de studenten waren er verschillende presentaties en lezingen over de (on)mogelijkheden van ehealth bekeken vanuit het onderwijs, onderzoek en de praktijk. BRON maakte dit filmpje over de projecten op de studentenmarkt.

Minisymposium van trends naar concrete projecten

Lector Janienke Sturm (lectoraat Mens en technologie van Fontys Hogeschool HRM en Psychologie) liet zien hoe het thema e-health verbonden is met het zwaartepunt TEC for Society van Fontys. Zij is een van de experts op het terrein van de wederzijdse beïnvloeding van mens en technologie. Daarna daagde Monica Veeger (Fontys Academy of Creativen Industries) het publiek uit mee te denken over een aantal toekomstscenario’s onder het mom van ‘wat als…?’ Ze gaf een mooi voorbeeld van een automobilist. Die rijdt over de snelweg en ineens meldt de boordcomputer zich: “Hé dame, er gaat iets niet helemaal goed met je. We gaan nu naar de vluchtstrook. En ik heb ondertussen ook al 112 gewaarschuwd. Oh, kijk maar in je spiegel; hij komt er al aan!” “Kan dit?”, vroeg Veeger. “Ja, het kan al! Maar wil je dit ook?” Daarover verschillen de meningen nog. De meeste mensen willen toch nog graag zelf kunnen beslissen. “En wat als we in 2050 130 jaar kunnen worden? Waarom zou je dan in vier jaar een opleiding afronden? En wanneer ga je dan met pensioen?” Veeger gaf genoeg stof om over na te denken. Zij benadrukte ook dat het niet gaat om toekomstonderzoek, maar toekomstenonderzoek.

De presentatie van Maarten Gijssel, human data motion specialist en oprichter van Kinetic Analysis, liet zien hoe met data betere zorg en coaching kan worden verleend. Wat begon als het verzamelen van data binnen de sportomgeving is nu uitgebreid met verschillende andere technologieën zoals sensoren in kleiding. Het combineren van verschillende datasets heeft geleid tot persoonsgerichte interventies en coaching om bijvoorbeeld niet alleen sneller te revalideren maar ook blessurevrij te sporten. Hij gaf verschillende voorbeelden van gezondheidsterreinen waarin data verzamelen met sensoren de traditionele methoden van persoonlijke waarneming ver overtreffen.

Roel Rambags liet zien hoe waardevol het ook voor de communicatieafdeling van het Catharinaziekenhuis is dat studenten van zorgopleidingen opdrachten uitvoeren. Voor stages en afstudeeronderzoeken biedt dit ziekenhuis op de verschillende zorgafdelingen al jaren goede mogelijkheden. Studenten van zorgopleidingen echter betrekken bij projecten om de communicatie met patiënten te verbeteren is relatief nieuw. Studenten leren zich te verplaatsen in patiënten, maar ook welke waarden het Catharinaziekenhuis voorstaat. Het resultaat zijn verschillende VR-producten om patiënten en hun naasten zo goed mogelijk voor te bereiden op een bezoek aan het ziekenhuis. De laatste ging direct na zijn presentatie live: ‘virtueel rondlopen’ in het Catharina Kanker Instituut. Andere producten die samen met Fontys Hogescholen zijn gemaakt: patiënten voorbereiden op een CT-scan of MRI.

Tot slot lieten drie docent-onderzoekers zien waar zij met studenten en zorgprofessionals en -organisaties aan werken om innovatie in de zorg samen verder te brengen. Manon Peeters-Schaap met haar onderzoek naar wearables om onbegrepen gedrag van mensen met dementie te voorspellen, Suze Toonders over wat gebruikers van de blended-behandeling vinden binnen het PARASOL-onderzoek. Het gaat in deze behandeling om een combinatie van face-to-face-contact en webbased oefeningen. Gebruikers zijn in ieder geval enthousiast over deze combinatie, vooral omdat ze veel meer kunnen oefenen op een moment dat het hen uitkomt. Minder tevreden zijn ze over dat het nu nog een site is en geen app, en dat als er in de behandeling door vakantie of ziekte iets verschuift, de site hier nog niet flexibel op aangepast kan worden. Tot slot liet Tim Gerbrands zien hoe er met studenten en bedrijven gewerkt wordt aan een werkend prototype voor het meten van schokdemping in de knie, en hoe deze te verbeteren. Op de studentenmarkt waren de eerste onderzoeksresultaten al te zien van dit project SHoQr

TEC for Society
De maatschappij verandert razendsnel en vraagt een meer ondernemende en nieuwsgierige houding van studenten en professionals. Fontys ziet het als haar opdracht om in dit proces een centrale rol te spelen. Kennis en vaardigheden die hiervoor essentieel zijn noemen we TEC: Technology, Entrepreneurship en Creativity. Wie over TEC-skills beschikt, wil begrijpen hoe technologie vraagstukken kan oplossen, durft te ondernemen en zoekt naar creatieve oplossingen en samenwerkingen. Onze studenten, afgestudeerden, docenten en onderzoekers leveren zo een proactieve bijdrage aan een duurzame en rechtvaardige samenleving. TEC for society!

Auteur: Bron / Ingrid Oonincx/ Margreet Vossen

Foto's: Marcel Zijlmans