De onmisbare handen, ogen en oren in de klas

Studiedag klassen- en onderwijsassistenten in teken van kansengelijkheid

IMG-20240415-WA0005

Op vrijdag 12 april werd bij Fontys in Tilburg de landelijke studiedag voor klassen- en onderwijsassistenten gehouden, waaraan ruim 160 assistenten en ondersteuners deelnamen. Het centrale thema was dit jaar: Kansengelijkheid. Deze studiedag vond tegelijkertijd plaats in Zwolle bij Hogeschool Windesheim.

In Tilburg begon de dag met een plenaire lezing, gegeven door Redwane Bouttaouane. Hij is docent binnen de Master Educational Needs opleiding bij Fontys OSO en werkzaam bij Stichting Het Leerinstituut. Op basis van onderzoek in de onderwijspraktijk heeft hij het boek ‘Benut het leerpotentieel van alle leerlingen’ geschreven. Hij besprak verschillende onderdelen uit zijn boek: er werd onder andere stilgestaan bij wat het effect is van hoge en positieve verwachtingen op de leerprestaties en het leergedrag van leerlingen en hoe je vanuit je rol als klassen- en/of onderwijsassistent hierop in kan spelen in jouw onderwijspraktijk.

Verder waren er workshops over onderwerpen als het begeleiden van meertalige leerlingen in de klas, het ondersteunen bij gedrag, kinderen en collega’s echt zien door onbewust waarnemen bespreken en ervaren, handvatten bij omgaan en houvast te bieden bij situaties waar verlies een rol speelt. Ook waren er workshops over hechtingsstijlen en hoe je voor een veilige basis kunt zorgen en speelden deelnemers de hoge verwachtingen-spelshow over bewustwording en herkenning van en omgaan met leerlingen met autisme.

IMG-20240415-WA0002

Deze jaarlijkse studiedag voor klassen- en onderwijsassistenten is elk jaar weer dé plek voor informatie, motivatie en inspiratie, en er is altijd volop gelegenheid om met én van elkaar te leren. Klassen- en onderwijsassistenten zijn immers de mensen die in de klas ondersteunen en verbinden en zij dragen bij aan de kwaliteit van het onderwijs. Zij zijn ‘handen, ogen en oren’ die het onderwijs zo hard nodig heeft. Om zoveel mogelijk klassen- en onderwijsassistenten te kunnen bereiken hebben Fontys Hogeschool en Hogeschool Windesheim sinds 2021 de handen ineen geslagen en verzorgen zij samen de landelijke studiedag. De dag werd dan ook tegelijkertijd, met hetzelfde thema maar een andere sprekers en workshops, gehouden in Tilburg en in Zwolle.

Meer informatie over deze studiedag?  Ga naar Landelijke studiedag klassen- en onderwijsassistenten | Fontys

Auteur: Linda Koster