juli

Avontuurlijk ondernemen in een nichemarkt

Analog Space_Def_Small

Twee ambitieuze Poolse Fontysstudenten leerden elkaar bij toeval kennen in een projectgroep en ontdekten dat ze een vergelijkbare werkethiek deelden. Een sterk team dat al snel besefte dat ze samen meer konden bereiken dan alleen. Het lijkt een simpel succesverhaal, maar de weg ernaartoe zat vol uitdagingen.

Marta volgde de Fontys bachelor ICT & Software Engineering en Michal ICT & Technologie in Eindhoven. De passie voor analoge fotografie komt vanuit Marta. Ze zag dat het ontwikkelen van analoge filmrolletjes veel tijd en geld vergden en kwam met het idee om dit zelf te doen. Michal deelde niet dezelfde passie, maar stond open ​​voor het avontuur van het ondernemerschap. Voor hem was het ook een kwestie van de juiste partner vinden.

Door de opkomst van digitale fotografie leek de markt klein. Toch bleken nog veel mensen (oude) filmrolletjes op zolder te hebben liggen. Bewaard omdat ze dierbaar en waardevol zijn. Een groot verschil in sentiment in vergelijking tot de vluchtigheid die gepaard gaat met digitale fotografie. De passie voor analoge fotografie groeit, net als het inzicht in de nichemarkt. Ze zagen in dat een kwalitatief ontwikkelproces met goede apparatuur nodig was om zorgvuldig met dit emotionele product om te gaan.

Studentondernemerschapsregeling
Wat begon met kleine opdrachten voor vrienden, resulteerde al snel in meer aanvragen vanuit hun netwerk. Marta werd door docenten aangemoedigd om het bedrijf officieel te starten. “Doe waar je blij van wordt, dan houd je het vol”, kreeg ze te horen. Dit advies gaf Marta meer vertrouwen om haar hart te volgen.

Eind 2019 schreven ze Analog Space in bij de Kamer van Koophandel. Met als corebusiness het ontwikkelen en bewerken van analoge fotografie. Via de webshop verkochten ze analoge toestellen en fototrolletjes en ook vonden ze een winkelpand in Woensel-Noord. Via een medestudent hoorden ze over de studentondernemersregeling van het Fontys Centrum voor Ondernemerschap. Marta wilde graag afstuderen binnen hun eigen bedrijf en zag dit als een slimme investering. De business developer van het Fontys Centrum voor Ondernemerschap (CvO) hielp haar met de voorbereiding op de toelatingscommissie en gaf haar inzicht en kennis op gebieden zoals sales en marketing. Dat gaf haar ondernemersvaardigheden een mooie kick-start.

Uitdagingen
COVID-19 gooide als snel roet in het eten en de zaak kwam stil te liggen. Ook de locatie in Woensel zorgde niet voor de exposure en klanten. Ze hadden diverse banen naast hun studie om het hoofd (en Analog Space) boven water te houden. Pittige tijden maar ze hielden vol en bleven geloven in het bedrijf. De verhuizing naar Strijp-S was een groot risico, vanwege de hoge kosten, maar de ruimte en locatie zorgde voor brandstof om te groeien. De klanten liepen binnen, nog voordat er een naam op de deur stond. De locatie bleek een schot in de roos; met de St. Lucas-studenten en alle creatieve bedrijven in ondernemend Eindhoven.

De toekomst
Inmiddels groeit hun marktgebied uit tot Duitsland en België. De volgende uitdaging is de techniek: de apparatuur die Marta en Michal gebruiken zijn zeldzaam, duur en kwetsbaar. Er worden geen nieuwe apparaten meer ontwikkeld voor analoge fotografie. Het kopen van de juiste ontwikkelapparatuur is een uitdaging. Dus willen ze in de toekomst zelf apparatuur ontwikkelen. Michal: “Het is onvermijdelijk dat de elektronica op een gegeven moment kapot gaat. Niemand wil groots investeren in professionele ontwikkelingen. Het is toch een niche". Jammer, want hiermee gaat veel knowhow in de business verloren. Het duo heeft ideeën genoeg om nieuwe machines te maken. Ook beschikken ze over de juiste kennis, vanuit hun studies. Zo hopen ze hun positie op lange termijn in de markt te kunnen versterken.

De markt groeit. Ze maken winst, hebben plezier in wat ze doen en omarmen het ondernemerschap steeds meer. Door hun geloof en vertrouwen in hun eigen kennis en vaardigheden gaat Analog Space vast nog een mooie toekomst tegemoet.

Auteur: Nicole Smeele | Fontys Centrum voor Ondernemerschap