Uitgaande Nederlandse studenten en inkomende internationale studenten, update 26

Standpunt/boodschap van Fontys tijdens ‘corona’

Update C

De lockdown- en quarantainemaatregelen in vrijwel alle landen over de hele wereld, stellen hogeronderwijsinstellingen voor een uitdaging op het gebied van internationalisering. Dat geldt ook voor Fontys: welk besluit kunnen we nemen, nu we ‘varen op zicht’? Welke boodschap willen we inkomende en uitgaande studenten en onze partneruniversiteiten meegeven? En welk aanbod kunnen we buitenlandse studenten in het fall-semester van 2020 bieden? Fontys heeft nu een duidelijke keuze gemaakt. Internationale studenten zijn van harte welkom: ‘Op locatie als het kan, online omdat het kan.’

Dit betekent dat zowel exchange-studenten, die voor kortere tijd internationale ervaring willen opdoen, als zogenoemde degree-studenten, die een volledige (bachelor)opleiding in ons land willen volgen - net zoals de in Nederland woonachtige studenten - een mix van online onderwijs en onderwijs op de campus gaan volgen. Hieronder lichten we ons standpunt per categorie studenten toe, en de reden voor deze keuze.

Exchange
Deze groep valt in twee delen uiteen: inkomende (buitenlandse) studenten en uitgaande (Nederlandse) studenten. Fontys kan natuurlijk alleen het aanbod voor de eerste groep bepalen, maar voor beide groepen gelden dezelfde uitgangspunten.

Inkomend
Deze groep buitenlandse exchange-studenten kan vanaf het fall-semester 2020 kiezen uit een aanbod dat een mix is van online onderwijs en onderwijs-op-locatie. Dit aanbod is precies hetzelfde als dat voor Nederlandse studenten; Fontys ontwikkelt dus geen extra online aanbod voor inkomende exchange-studenten. Voor deze groep gelden natuurlijk wel de voorwaarden dat studenten alleen kunnen komen als de reisbeperkingen zijn opgeheven en zij aan de toelatingseisen voldoen.

Waarom doen we dit zo? Ten eerste omdat we verwachten dat maar een op de vijf exchange-studenten ‘komt’ als we alleen een online aanbod hebben. Maar ook omdat we voor deze relatief beperkte groep studenten geen extra online aanbod willen ontwikkelen; dat zou een te grote druk leggen op ons primair proces dat door de coronamaatregelen toch al onder druk staat.

Uitgaand
Voor de uitgaande exchange-studenten geldt het volgende: zij mogen in het fall-semester 2020 – mits de uitreisbeperkingen dit toestaan – afreizen naar het buitenland. Hiervoor zijn de reisadviezen van het ministerie van Buitenlandse Zaken leidend. Deze studenten kiezen een onderwijsaanbod op basis van de mogelijkheden bij de partnerinstellingen. Dit kan betekenen dat de ene student uiteindelijk wél kan afreizen naar de gekozen bestemming en de andere student niet. We vragen daarom alle studenten om een eigen afweging te maken en op basis hiervan ook rekening te houden met een ‘plan B’.

Degree
Vervolgens de buitenlandse degree-studenten die een volledige (bachelor)opleiding bij Fontys willen volgen.
Ons uitgangspunt is dat deze groep studenten – ondanks de bijzondere omstandigheden en de belemmeringen – van harte welkom is om vanaf september 2020 bij Fontys te komen studeren. Maar we ontwikkelen geen extra online onderwijsaanbod voor deze groep studenten. Zij kunnen, net als de Nederlandse studenten dus, gebruik maken van een aanbod dat een mix is tussen online onderwijs en onderwijs op de campus. We benaderen alle studenten dus op dezelfde manier.

Waarom doen we dit zo? Als we ervoor hadden gekozen om de buitenlandse degree-studenten enkel een online onderwijsaanbod te bieden, was dat een enorme onderwijskundige uitdaging én belasting voor het primair proces geweest. En dit zou daarnaast betekenen dat de Nederlandse studenten die dit Engelstalig onderwijs volgen ook alleen online onderwijs krijgen aangeboden, terwijl zij wel fysiek kunnen komen. Het nadeel van dit standpunt is dat het risico bestaat dat studenten niet kunnen komen vanwege de reisbeperkingen. Uiteraard geldt dat studenten een geldig diploma moeten hebben voor toelating.