Eindhoven,
maart

Studie kiezen kan bij Fontys nu ook helemaal online

open daggggg

Niet alleen het onderwijs op locatie is tot 1 juni geannuleerd, ook alle voorlichtingsactiviteiten zoals open dag, meelopen en proefstuderen gaan voorlopig niet door. Dat betekent dat studiekiezers die nog geen definitieve keuze hadden gemaakt, zich nu vooral online op hun studie moeten oriënteren. Fontys heeft daarvoor haar online middelen uitgebreid en biedt zo een online open dag ervaring aan haar studiekiezers.

Voor een deel van de aankomende studenten (ongeveer 1000) is de open dag van maart normaal gesproken een laatste orientatiemogelijkheid voor hun keuze. Proefstuderen en meeloopdagen worden in deze periode vooral gebruikt als bevestiging en diepte oriëntatie om een nog beter beeld van de opleiding te krijgen.

Vanuit het programma Studiesucces was al eerder ingezet op ‘online proefstuderen’ via een zogenaamde sneak preview. Scholieren kunnen zo online een week uit het leven van een student meemaken, online college’s volgen en oefeningen en testen maken. In totaal zijn er nu zo’n 24 van die online proefstudeermogelijkheden beschikbaar, bijvoorbeeld deze van Fontys Hogeschool Journalistiek.

Daarnaast is voor veel opleidingen een ‘virtuele open dag’ toegevoegd aan de opleidingsinformatiepagina’s op de website. Op die pagina’s (bijvoorbeeld deze) staan chatmogelijkheden met studenten, docenten en studie adviseurs, voorlichtingspresentaties in de vorm van webinars en andere extra informatie. En natuurlijk waar beschikbaar de ‘sneak previews’ van de opleidingen.

Natuurlijk zijn deze pagina’s niet alleen op de een specifieke dag, maar voortdurend beschikbaar.

Aan de studiekiezers die op dit moment nog echt twijfelen is een aparte website ingericht, fontys.nl/studiekiezen. Daar wordt een breed pallet aan informatie geboden en ook de mogelijkheid via whatsapp vragen te stellen aan studiekeuze adviseurs.

Online, of real life, het doel van de studiekeuzeactiviteiten is hetzelfde: de studiekiezer zo goed mogelijk ondersteunen bij het naken van en studiekeuze die bij hem of haar past.