maart

Studentsymposium over filmeducatie in het onderwijs

Lumiere-Lab-Symposium-Fontys

Op maandag 9 maart woonden ruim 300 studenten en docenten bij Lumière Cinema in Maastricht het studentensymposium ‘FLOST in Translation; Beeldtaal van filmzaal naar klaslokaal’ bij. Dit symposium wordt jaarlijks georganiseerd voor studenten en docenten van Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS). Het symposium vormde tevens de aftrap van de samenwerking tussen FLOS en Lumière Cinema. Anton van den Brink, directeur Fontys Lerarenopleiding Sittard en David Deprez, artistiek directeur Lumière Cinema ondertekenden een intentieverklaring om de krachten te bundelen op het gebied van filmeducatie & beeldgeletterdheid.

Kinderen, jongeren en leerlingen groeien op met beelden. Om mee te kunnen doen in en te bouwen aan onze samenleving is het van groot belang dat ze ook beeldtaal leren ‘lezen en schrijven’. Lumière Cinema werkt samen met filmtheaters De Spiegel in Heerlen en De Domijnen in Sittard om kinderen, jongeren en leerlingen in de Stedelijke cultuurregio Zuid in aanraking te laten komen met filmeducatie & beeldgeletterdheid.

Docenten wegwijs maken in de wereld van filmeducatie
Ook (aankomend) docenten worden voortdurend geconfronteerd met de dominantie van beelden in onze samenleving. Enerzijds door het veelvuldig gebruik van beeld in hun eigen lespraktijk anderzijds door de aanwezigheid van beelden in de leefwereld van hun leerlingen. Lumière Cinema wil (aankomende) docenten wegwijs maken in de wereld van filmeducatie en beeldgeletterdheid, door middel van training en deskundigheidsbevordering o.a. tijdens docenten- en studiedagen. Tijdens de studiedag op 9 maart volgden studenten en docenten van FLOS diverse workshops over o.a. filmanalyse. Filmmaker en producer Pieter Kujipers inspireerde de aanwezigen met zijn verhaal over films die hem hebben gevormd als filmmaker.

Auteur: Marloes Mejan