Samenwerking met Philips Innovation Services: het beste van twee werelden in één cursus

Basismodule Ioniserende Straling

Wist je al dat Fontys Pro Health en Philips Innovation Services (PInS) samen opleidingen aanbieden gericht op stralingsbescherming bij het werken met medische-diagnostische systemen? Hiermee voorzien Fontys Pro Health en PInS in de behoefte van het werkveld aan een opleiding voor toezichthoudend medewerkers stralingsbescherming, onder andere op het gebied van medische toepassingen. Én in de behoefte aan een basiscursus over ioniserende straling.

Na de nodige voorbereidingen was het dan eindelijk zover: op 11 februari 2020 vond bij Fontys Paramedische Hogeschool in Eindhoven de aftrap plaats van de basismodule Ioniserende Straling. Frank van Welie (docent MBRT bij Fontys Paramedische Hogeschool) en Tanja van Cranenbroek (stralingsbeschermingsdeskundige bij PInS) startten met een nieuw tweedaags programma waarbij de deelnemers kennis konden maken met ioniserende straling. Frank: “De samenwerking van Fontys en Philips brengt het beste van twee werelden samen”.

Beschermen tegen straling
Wat is straling? Waar komt straling vandaan? Welke soorten straling zijn er? Zomaar een greep uit de vragen waar tijdens de cursus bij stilgestaan werd. Er was aandacht voor de gevaren van ioniserende straling, zoals weefselreacties en kansgebonden effecten. Maar ook het ALARA-principe en de maatregelen die een werknemer kan nemen om zichzelf te beschermen tegen ioniserende straling kwamen aan bod. Frank merkte dat in de toekomst de kennis hier en daar nog wat opgeschroefd mag worden: “Bij de eerste cursus ontdekten we dat basisbegrippen uit de wiskunde voor een aantal cursisten ver weggezakt zijn, dus daar zullen we in moeten investeren”. Dat de persoonlijke begeleiding van docenten onmisbaar is, vertelt cursist Hamza Benabderrahmane (skillslabbeheerder bij Fontys Paramedische Hogeschool): “De cursus was voor mij erg leerzaam. De stof uit het boek vond ik moeilijk, maar door de uitleg van de docenten begreep ik het toch”.

Gevarieerde werkvelden, gevarieerd lesaanbod
De docenten hebben ervoor gekozen om de stof aan te bieden in de vorm van interactieve hoorcolleges. Aan het begin van de hoorcolleges peilden de kennis van de groep, om vervolgens na te gaan wat de cursisten hadden opgestoken van het college. Tanja: “Door hoorcolleges te geven kun je veel informatie geven aan de deelnemers. Zij kunnen daarop meteen reageren als ze vragen hebben”. Tijdens praktijklessen werden metingen uitgevoerd aan een röntgensysteem en vonden metingen van achtergrondstraling plaats. Iets waar Hamza in de toekomst veel aan zal hebben: “Als skillslabsbeheerder is het belangrijk dat ik de studenten goed kan helpen en dat ze veilig kunnen oefenen. Deze cursus heeft er aan bijgedragen, dat ik de basisprincipes van straling en stralingsapparatuur ken. Door de opgedane kennis kan ik mijn baan dus veel beter uitvoeren”.

Frank en Tanja hebben voor deze opzet gekozen omdat de groep cursisten qua kennis en ervaring heel divers was. Zo bestond de groep uit cursisten die in de industrie werken, maar ook cursisten die werken in het ziekenhuis of die vanwege hun werkzaamheden in de buurt van bronnen van ioniserende straling komen. Sommige cursisten zijn al jarenlang in het veld werkzaam en hebben al verschillende opleidingen en cursussen gevolgd. Voor andere cursisten was de cursus juist de eerste kennismaking met ioniserende straling. Dit verschil in achtergrond is een grote meerwaarde, daardoor leren docenten en cursisten van elkaar. Er ontstonden volgens Frank dan ook boeiende gesprekken: “Omdat cursisten met een breed scala aan werkterreinen deelnamen aan de cursus, ontstonden er boeiende gesprekken en discussie waardoor zowel cursisten als docenten terugkeken op leerzame bijeenkomsten”.

Waarderering: meten is weten
Om de kwaliteit van de cursus te waarborgen, hebben de docenten de cursus na afloop geëvalueerd. Met een gemiddelde beoordeling van 7,8 kunnen zij met een positieve en tevreden blik terugkijken op deze eerste cursusronde. Waarbij de verbetertips van cursisten zeker worden meegenomen naar de volgende cursus. “De opbouwende feedback (voorkennis wiskunde, starten vanuit een praktische herkenbare situatie en daar theorie aan koppelen) zullen er voor zorgen dat de cursus en de waardering alleen maar beter zullen worden”, aldus Frank.

Ook deelnemen? De basiscursus Ioniserende Straling wordt weer aangeboden in september 2020. Kijk hier voor meer informatie en om je aan te melden.

Foto's: Frank van Welie
Auteur: Rianne van Hoek