Opinieartikel

Fontysonderzoekers Ellen Koop-Spoor, Marian Thunnissen, Martin Vos en Quinta Kools schreven onderstaand opinieartikel over het potentieel van hybride docenten. Dit artikel werd op maandag 22 juni eveneens gepubliceerd op Scienceguide.nl.

Opinie: Potentieel hybride docent onvoldoende benut

hybride docent

Hybride docenten balanceren tussen twee banen. Als het werk te veel van ze vraagt, neigen ze ernaar één van de twee banen op te zeggen. Helaas delft het onderwijs dan vaak het onderspit. Scholen herkennen de unieke waarde van hybride docenten, maar benutten die onvoldoende. Fontysonderzoekers Ellen Koop-Spoor, Marian Thunnissen, Martin Vos en Quinta Kools onderzochten hoe we hybride docenten kunnen behouden voor het onderwijs. ‘Durf te differentiëren!’

Minister Slob heeft aangekondigd middelen beschikbaar te stellen om het lerarentekort verder aan te pakken. Dit keer met specifieke aandacht voor de tekorten in de grote steden. Onder meer wordt er ruimte gemaakt voor een verbetering van het zij-instroomtraject, alternatieve dag- en week indelingen, en voor de inzet van andere professionals voor de klas. Ook gaat er extra geld naar de lerarenopleidingen, met als doel lerarenopleidingen verder te flexibiliseren, de zij-instroom te bevorderen en de samenwerking tussen scholen en lerarenopleidingen te stimuleren.

Lees verder op Scienceguide.

Geplaatst door Ingrid Oonincx