Openbaar college: Praten over seks

Dilana schaafsma

Het is soms best ingewikkeld om met kinderen en jongeren te praten over seks. Want wat is normaal op seksueel gebied? Hoe zit het eigenlijk met de invloed van internet? Hoort experimenteren bij de seksuele ontwikkeling van kinderen, jongeren en jongvolwassenen? En hoe pak je dat aan als een jongere een verstandelijke of fysieke beperking heeft? Tijdens een online college op woensdag 8 juli van 16.00 tot 17.00 uur gaat Fontysonderzoeker Dilana Schaafsma op toegankelijke wijze in op een aantal facetten van de seksuele opvoeding. Graag vooraf aanmelden. Daarna ontvang je een link naar het college.

Dit openbaar college is gericht op ouders en opvoeders, maar is ook interessant voor (toekomstige) professionals (pedagogen, leerkrachten, zorgverleners). De kapstok van dit college wordt gevormd door het Vlaggensysteem dat in Nederland en België door professionele opvoeders wordt gebruikt om gezond seksueel gedrag onder jongeren en kinderen te stimuleren en ondersteunen. Dit systeem biedt (professionele) opvoeders handvatten om seksueel gedrag adequaat te beoordelen, bespreekbaar te maken en gepast te reageren.

Dilana Schaafsma
Dilana Schaafsma is als associate lector verbonden aan het lectoraat ‘Opvoeden voor de toekomst’ van Fontys Hogeschool Pedagogiek. Ze doet sinds 2009 onderzoek binnen het thema ‘seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking’. In 2013 is ze op dit onderwerp gepromoveerd aan de universiteit van Maastricht. Binnen het lectoraat is Schaafsma verantwoordelijk voor de programmalijn ‘Gezond seksueel opgroeien’. De missie van dit programma is het bevorderen van de seksuele gezondheid van kinderen, jongeren en jongvolwassenen en ongewenste ervaringen voorkomen. Eén van de projecten binnen dit programma is het ‘Eerste Hulp bij Dating’. Het doel van dit project is jongeren en jongvolwassenen met een verstandelijke beperking te ondersteunen op het gebied van relatievorming. Daarnaast is Schaafsma voorzitter in de stichting ‘Maand van de leuke seks’ waarmee activiteiten worden georganiseerd die gericht zijn op positieve seksualiteit.

Wie, wat, waar en wanneer?
Fontys for Society – Praten over seks. Digitale editie in samenwerking met Innovation Origins (IO-tv).
Woensdag 8 juli 2020. Van 16.00 tot. 17.00 uur.
Na het openbaar college van circa dertig minuten is er gelegenheid tot live vragen stellen aan Dilana Schaafsma. Daarvoor gebruiken we de live-chat van YouTube.
Vooraf aanmelden zorgt ervoor dat je de link krijgt toegestuurd en tijdig op de hoogte wordt gesteld van de online colleges die we om de twee weken houden. Meld je aan via
dit formulier.

Fontys for Society
In de hedendaagse wereld ben je nooit uitgeleerd. Een leven lang nieuwsgierig blijven, is dan ook geen keuze meer, maar een must. Fontys is als kennispartner actief in de regio om de professionals van de toekomst op te leiden. We willen onze kennis niet alleen delen met onze studenten, maar ook met jou. In toegankelijke openbare colleges gaan onze docenten, studenten en lectoren in op actuele ontwikkelingen en thema’s. Dat levert je niet alleen kennis en informatie op, maar ook verrassende inzichten.
Lees hier meer over onze gratis openbare colleges in de reeks Fontys for Society.

Auteur: Ingrid Oonincx