Onderzoek naar thuisonderwijs in het basis- en voortgezet onderwijs

online onderzoek

In samenwerking met de universiteiten van Utrecht, Tilburg en Nijmegen, onderwijswerkplaats POINT (www.point013.nl), het Nederlands Jeugdinstituut, een aantal basisscholen en het lectoraat Goed leraarschap, goed leiderschap start vandaag een groot onderzoek naar het leren van kinderen in deze tijd. Het onderzoek wordt online uitgezet onder ouders.

Vrijwel alle kinderen krijgen nu thuis (online) onderwijs. De onderzoekers zijn benieuwd naar de ervaringen van kinderen met het huidige thuisonderwijs en wat hieruit geleerd kan worden. De bevindingen worden straks gedeeld met de scholen en met andere geïnteresseerden. Er wordt gekeken naar kinderen en wat de huidige situatie met hen doet. De verschillen tussen kinderen worden meegenomen, want kinderen kunnen anders reageren op de nieuwe situatie. Misschien komt dat door hun persoonlijkheid, het omgaan met prikkels of door specifieke kenmerken (zoals ADHD, dyslexie of hoogbegaafdheidskenmerken).

Heb je kinderen in het basis- of voortgezet onderwijs? Doe je mee?
De onderzoekers zijn benieuwd naar je ervaringen van de afgelopen tijd met thuisonderwijs. Hoe gaat het met je kind(eren) en hoe werkt het voor jou? Ben jij of ken je een ouder/verzorger met een of meer kinderen in het basis- of voortgezet onderwijs? Dan kun je meedoen met het onderzoek. Het beantwoorden van de vragen duurt ongeveer 25 minuten en kan via: https://scorion3.parantion.nl/dCwUr Je zoon of dochter mag ook helpen bij het invullen van de vragenlijst als jullie dat beiden fijn vinden.

Auteur: Anouke Bakx