maart

Onderwijsaanbod Fontys 90% online!

90% online onderwijsaanbod-1

De afgelopen week is met man en macht gewerkt om ervoor te zorgen het onderwijs zoveel mogelijk online aan te kunnen bieden. Met een geweldig resultaat tot dusver: 90% van het totale onderwijsaanbod is nu online te volgen. Ondanks het feit dat alles ingewikkeld en moeilijk is, zijn we er ontzettend trots op dat we in een week tijd vandaag, vrijdag 20 maart, al zoveel online lessen aan onze studenten aan kunnen bieden. De komende dagen wordt keihard gewerkt om het online aanbod 100% te kunnen realiseren.

Joep Houterman gaf aan het begin van deze week al aan dat alle instituten, opleidingen en diensten momenteel keihard werken om ervoor te zorgen dat er online alternatieven zijn vanaf deze week. We geven daar stap voor stap invulling aan; de opleidingen zijn daarbij in de lead, op de achtergrond maximaal ondersteund door enkele taskforces.

Joep vraagt ook begrip: “Ik hoop daarnaast ook dat ieder van ons begrip zal opbrengen voor onze docenten van wie velen dit waarschijnlijk nog zelden of nooit eerder hebben gedaan. Ja, het is een geluk bij een ongeluk dat we vandaag de dag over allerlei soorten technologische hulpmiddelen beschikken. En ja, het is hartverwarmend om alle daadkracht en optimisme te ervaren binnen de instituten. Maar: het is en blijft voorlopig een lapmiddel. Fontys staat voor onderwijs in nauwe interactie tussen student, docent en werkveld. Dat dit voorlopig onmogelijk is, dat is en blijft pijnlijk en ingrijpend.” [zie het artikel van Joep Houterman van 16 maart jl.].

Best practice
Waar lopen docenten tegenaan bij het online aanbieden van hun lessen? Lees hier de best practice van Martijn van Grootel, Onderwijskundige bij de opleiding Sportkunde:

Betrek alle studenten in een online les
“Bij het geven van online onderwijs binnen Microsoft Teams heb ik het idee dat ik tegen een muur aan het praten ben. Ik zie en ik hoor vrijwel geen reactie bij een groep van 30 studenten. Binnen Microsoft Teams zet ik daarom quizzen in die ik maak met Microsoft Formulieren om te bepalen of studenten mijn instructie daadwerkelijk begrepen hebben voordat ze zelfstandig een opdracht gaan maken.

Mijn doel
“Mijn doel is om alle studenten actief na te laten denken over één tot twee vragen die betrekking hebben op mijn lesdoelen, zodat ik op basis daarvan kan beslissen of ik ze zelfstandig aan de slag laat gaan of dat ik een verlengde instructie aan moet bieden.”

Wat heb ik gedaan
“Ik heb vragen gesteld aan alle studenten en verwacht van ze dat ze allemaal antwoord geven, zodat ik als docent daarna belangrijke beslissingen kan maken over het verloop van de les. Overigens, in de literatuur worden dergelijk vragen 'hinge questions' of 'exit-tickets' genoemd.”
>> Lees verder op fontys.nl/online