juli

Nieuwe huisvesting voor Hogeschool Journalistiek gaat volgende fase in

Mindlabs_interieur_r2

Achter de schermen is de afgelopen periode hard gewerkt aan de aanbesteding voor de nieuwe huisvesting voor Hogeschool Journalistiek aan de Spoorzone in Tilburg. De gunningsprocedure is afgerond en de bouw van het pand, dat ook MindLabs gaat huisvesten, kan van start. Ballast Nedam uit Nieuwegein en Binx Smartility uit Groenlo gaan samenwerken in de realisatie. Als alles volgens planning verloopt, is het gebouw eind 2021 klaar. De gemeente Tilburg en Fontys samen zijn opdrachtgever voor de realisatie van het nieuwe gebouw. Op 9 juli 2020 ondertekenden zij samen met bovengenoemde partijen de aanneemovereenkomsten.

Op Locomotiefboulevard 101-119 aan de Spoorzone in Tilburg komt het prachtige gebouw te staan, dat qua architectuur (van Ector Hoogstad) helemaal past bij de uitstraling van de Spoorzone. Fontys is mede-eigenaar van het gebouw. De studenten en medewerkers van de Hogeschool Journalistiek komen hier straks werken en studeren. Zoals gezegd wordt ook het samenwerkingsverband MindLabs hier gevestigd. De overige MindLabs-samenwerkingspartners - DPG Media (voorheen Persgroep), Onderwijsgroep Tilburg, Tilburg University en Uitgeverij Zwijsen - huren delen van het nieuwe pand.

Ambitie en visie
Het nieuwe gebouw is een aanwinst voor Fontys, voor de Spoorzone en Tilburg. Het is een plek waar gepionierd wordt op het gebied van interactieve technologie. Fontys Hogeschool Journalistiek levert een essentiële bijdrage aan het verbinden van kennis en kunde op het gebied van technologie naar concrete toepassingen. “MindLabs is voor Fontys Hogeschool Journalistiek een living lab. We experimenteren steeds meer met nieuwe technologieën zoals 360-graden-video, augmented reality en virtual reality, om het publiek bij het verhaal te betrekken. Zo kunnen journalisten lezers en kijkers verhalen aanbieden die verder gaan dan wat we nu gewend zijn. De centrale vraag daarbij is altijd hoe het publiek dit ervaart. En hoe we een nieuwe technologie nog beter kunnen inzetten”, aldus Marjo Spee, directeur Fontys Hogeschool  Journalistiek.

Auteur: Judith Tollig