september

Inspiratie opdoen op anderhalve meter afstand

Meer inschrijvingen dan ooit voor de Fontys Minor Ondernemerschap

minorMOS

Op de aftrap van de Minor Ondernemerschap in het Eindhovense Parktheater was het ondanks alle coronamaatregelen bijna business as usual. Ook op anderhalve meter afstand en zonder uit de stoelen op te staan viel er meer dan genoeg inspiratie op te doen voor de jonge ondernemers.

De Minor Ondernemerschap is inmiddels een begrip binnen Fontys. De in totaal 20 weken durende minor wordt in twee varianten aangeboden. De eerste variant is voor studenten die graag willen ervaren wat ondernemerschap inhoudt, de tweede variant is voor studenten die een onderbouwd idee of een bestaande onderneming hebben en die verder uit willen bouwen.

Ondernemen is populair
En ondernemen is hot, blijkt vooral uit het aantal inschrijvingen voor de minor. “Het zijn er dit jaar in totaal 205. We moesten de inschrijvingen zelfs stopzetten om de kwaliteit van de minor te waarborgen”, zo vertelt Olivier Verstappen, lid van het coördinatieteam van de minor Ondernemerschap, tussen de enerverende brainstorm- en inspiratiesessies van de eerste groep door. Verstappen is al meerdere jaren betrokken bij de minor en zag het aantal studenten met een eigen onderneming of serieuze ondernemersambities de afgelopen jaren toenemen.

De praktijk van het ondernemen
Een rondgang over de vloer zet de woorden van Verstappen kracht bij. In groepjes van vijf zitten de studenten van de eerste groep naarstig te brainstormen tijdens de eerste creativiteitssessie, ondersteunt door harde dancemuziek. “Het is de bedoeling dat we in vijf minuten zoveel mogelijk ideeën op papier zetten”, zo vertelt Bart Boon, een van de studenten uit de eerste groep. “In een later stadium gaan we doorselecteren en maken we een top-4 van de beste ideeën die we beter uit gaan werken.”

“Je ziet dat steeds meer jongeren willen gaan ondernemen” - Olivier Verstappen

Zijn tafelgenoot Luuk Coenegracht heeft veel zin in de minor. “Ik wil vooral kijken of ondernemen écht bij mij past, dus dat is eigenlijk mijn voornaamste reden om hiervoor te kiezen.” Voor Boris van de Waarsenburg biedt de minor een kijkje in de toekomst die hij voor zichzelf ziet. “Ik weet dat ik later sowieso ga ondernemen, dus ik wil meer over het hele proces te weten komen, om dat vervolgens in de praktijk toe te gaan passen.”

Persoonlijke ontwikkeling
De Minor Ondernemerschap is volgens trainer en coach Persoonlijke vaardigheden Marjolein Bouter een prachtige manier voor studenten om de ondernemer in zichzelf te vinden. Hier hoort voor een belangrijk deel ook het ontwikkelen van persoonlijke competenties bij. “Tijdens de minor wordt er hard en gericht gewerkt aan het ontwikkelen van het persoonlijke competentieprofiel. Een goede persoonlijke ontwikkeling in -onder andere- houding en gedrag is ontzettend belangrijk voor het opzetten en runnen van een succesvol eigen bedrijf.”

Bouter legt uit hoe de minorstudenten inzicht krijgen in hun persoonlijke ontwikkeling. “De studenten volgen trainingen, coaching en hebben regelmatig assessments waar ze hun ontwikkeling kunnen tonen, onder andere in personal branding, presenteren en onderhandelen. De assessments worden afgenomen door ondernemers uit de praktijk. Dit gaat allemaal volgens het door de Europese Commissie (JRC) ontwikkelde framework EntreComp, waarbij de studenten hun eigen persoonlijke ontwikkeling kunnen volgen en hier gericht aan kunnen werken.”

De tweede groep
”Na een korte pauze is het later op de middag de beurt aan de tweede groep: de studentondernemers die (veelal) al een eigen onderneming gestart zijn. Cas Geldtmeijer, Siebren Aarts en Youri Luijks gaan met zijn drieën hun businessmodel het komende half jaar verder uitwerken. “Wij hebben het idee om chatbots te gaan ontwikkelen voor MKB-bedrijven, zo vertelt Cas. “Tijdens onze stage hebben we alledrie onderzoek gedaan naar chatbots en zijn we erachter gekomen dat er enorm veel bedrijven zijn die hier gebruik van willen maken. Met deze minor kunnen we ons zowel persoonlijk als zakelijk verder ontwikkelen. Eigenlijk staan we met onze onderneming dus in de startblokken, maar zitten we nog niet in de race.”

Anders dan normaal
Door de coronamaatregelen is de invulling van de minor dit keer anders dan normaal. Zo kunnen er in de ruime bovenzaal van het Parktheater maximaal 70 studenten per keer terecht. De studenten zelf krijgen de uitdrukkelijke instructie om tijdens het programma vooral te blijven zitten. Dat is even wennen, zo vertelt Olivier Verstappen. “Voor ‘corona’ zat hier eigenlijk niemand op zijn stoel. Op verschillende manieren probeerden we een boost te creëren waarbij ideeën en inspiratie in een vrije flow terechtkomen. Nu is het wat dat betreft een klein beetje anders, maar ik denk dat we er tot dusver niet al te veel last van hebben.”
De trainingen in persoonlijke vaardigheden vinden wel fysiek plaats, weliswaar in kleine groepjes. Dit omdat het belangrijk is om elkaar juist fysiek te ontmoeten als het gaat om houding- en gedragstrainingen.

Olivier Verstappen en Marjolein Bouter hebben in een paar jaar tijd al heel wat prachtige ondernemingen voorbij zien komen. Verstappen: “Wat heel mooi is, is dat je duidelijk een omwenteling ziet waarbij thema’s als duurzaamheid of maatschappelijke betrokkenheid steeds belangrijker worden. En met de prachtige wisselwerking van creativiteit, praktijkkennis en persoonlijke vaardigheden merk je dat jonge ondernemers écht boven zichzelf uitstijgen.

Fontys Centrum voor Ondernemerschap