juli

Alumni leiderschapsopleidingen blikken terug op roerig jaar

'Ik kon mijn afstudeeronderzoek meteen toepassen'

Foto bij artikel Leiderschap

Dat het afgelopen studie- en schooljaar voor bijna iedereen een pittige uitdaging was, moge duidelijk zijn. Dat geldt zeker ook voor leidinggevenden in het onderwijs. Twee alumni van leiderschapsopleidingen van Fontys PRO Educatie kijken terug op het afgelopen studiejaar.

Eefke van Schaik is MT lid, onderbouwcoordinator en leerkracht van groep 3 bij basisschool ’t Ven in Rosmalen. Onlangs sloot ze de opleiding Vakbekwaam Schoolleider met succes af. Ze kijkt terug op een roerig studie- en schooljaar.
Normaal gesproken is de combinatie werk, privé en studie al best pittig, maar dit was natuurlijk helemaal een uitzonderlijke situatie. Eefke: ‘Ik vond de combinatie pittig, enerzijds thuiswerken en privé thuisonderwijs geven aan jonge kinderen en anderzijds een uitdagende studie. Het was een zoektocht om tijd en (studie) ruimte te vinden. Ik studeerde veel in de avonduren en weekenden, soms tot diep in de nacht’.
Toch is ze erg blij dat ze aan deze studie is begonnen. De studie Vakbekwaam Schoolleider zet aan tot kritische reflectie, tot denken op hoger abstractieniveau en het kunnen omgaan met een divers krachtenveld. En dat is hard nodig in deze uitdagende tijd in het onderwijs. Eefke: ‘ Na een aantal jaar in het primair onderwijs als groepsleerkracht gewerkt te hebben, vond ik het tijd worden voor nieuwe uitdagingen. De opleiding gaf inhoud, complexiteit en richtte zich op het ‘kunnen’ maar ook op het ‘voelen’. Dat heeft mij in balans gebracht. Mijn potentieel is de afgelopen tijd tot bloei gekomen, het schoolleiderschap past mij nu nog veel beter’.
Haar studie veranderde van les op locatie naar les op afstand. Ook de begeleiding vond online plaats. ‘Het contact met de docenten en medestudenten veranderde, de fysieke ontmoetingen werden online meetings. Die fysieke contacten heb ik wel gemist. Toch probeerde de docenten de begeleiding op een andere manier in te richten. De docenten waren goed bereikbaar en indien nodig was er ruimte voor persoonlijke vraagstukken en/of feedback. Op afstand betekende mijn leerteambegeleider veel voor mij, juist tijdens het afstuderen hielp zij door richting te geven en te ondersteunen bij het integreren van kennis en ervaring in relatie met de toetsingsnormen.

Rinus de Rijder is onderwijsmanager Vakopleidingen bij SVO, een landelijke MBO-opleider voor vakmensen in de foodsector. Hij rondde in juli 2019 de opleiding Master Leadership in Education (MLE) af, klaar om het geleerde toe te gaan passen in de praktijk. Ook hij kijkt terug op een bijzonder jaar. ‘Mijn afstuderen was een moment waar ik natuurlijk naar uitgezien had. Even wat meer ruimte in de agenda en meer tijd voor mijn teams. We hadden bij de start van het schooljaar een aantal mooie uitdagingen op het programma. In februari 2020 heb ik samen met mijn team van SVO vakopleiding food in de Rotterdamse Markthal een nieuwe, inspirerende locatie geopend. Op 16 maart moesten we helaas de deuren voor onze studenten weer sluiten’.
Hij kreeg echter wel de kans om zijn afsluitende onderzoek meteen in de praktijk toe te passen. Zij onderzoeksvraag was namelijk:  ‘Wat betekent het invoeren van afstandsleren op de mbo-vakinstelling X voor de rol van docenten die hun lessen via afstand gaan verzorgen’. Rinus: 'Ik had een paar maanden geleden niet kunnen bedenken dat mijn onderzoek zo actueel zou worden. Een aantal aanbevelingen uit dit onderzoeksrapport had ik al in gang gezet. Zo was bijvoorbeeld de infrastructuur in onze organisatie al prima op orde. De overige aanbevelingen en acties zijn door de coronamaatregelen in een stroomversnelling geraakt. Op dit moment ben ik bezig met een uitgebreid onderzoek waarmee ik het concept afstandsleren grondig kan evalueren zodat we ook van deze (corona)periode kunnen leren. Het volgen van de opleiding MLE heeft mij hier zeker bij geholpen. Je leert op een kritische wijze te kijken naar het onderwijs en jouw eigen rol hierin. De tijdsinvestering is het voor mij dubbel en dwars waard geweest. Het levert mij nu tijdwinst op omdat ik mijn werk een stuk makkelijker kan doen’.

Auteur: Linda Koster