CO IEMES-studente Bobbie laat zien wat er niet is

Het coronaverdriet van de evenementenbranche: lege festivalweides

Cover Het Festival Landschap

Het Festivallandschap van 2020. Dat is de titel van de publicatie die fotografe en studente Communicatie IEMES Bobbie van den Bosch voor haar afstuderen maakte. In het magazine laat ze vooral zien wat niet is: tien festivalweides waar acts en publiek ontbreken. Ze zijn stille getuigen van de coronacrisis die ons afgelopen maanden overkomen is. En ze vertellen een dramatisch verhaal. De bij Bobbie zo geliefde evenementenbranche ziet volgens haar € 3,5 miljard omzet verdampen.

Evenementen mogen weer, zolang het publiek maar anderhalve meter afstand houdt. Dat maakte premier Rutte afgelopen woensdag tijdens zijn laatste 'coronapersconferentie' bekent. Dat is in vergelijking met de oorspronkelijke plannen weliswaar een meevaller, maar juichen doen de festivalorganisatoren vooralsnog niet. Directeur Frens Frijns van 013 verwacht niet dat buitenlandse acts staan te springen om naar Nederland af te reizen, zo zei hij in het Brabants Dagblad. Met het toegestane aantal bezoekers is het volgens hem bovendien vrijwel onmogelijk om alle kosten te dekken.

Een seizoen zonder festivals. In haar magazine heeft Bobbie proberen weer te geven hoe dat eruit ziet. Om aan te tonen wat de crisis voor impact heeft op de branche, reisde ze naar tien festivallocaties waaronder het E3 Strand in Eersel (Dominator), het Floriadeterrein in Haarlemmermeer (Mysteryland) en Recreatiegebied Spaarnwoude (Dance Valley). De saamhorigheid, de gezelligheid, het sociale contact en de bands, die moeten we volgens Bobbie deze zomer – ‘en misschien nog wel langer’- gaan missen. In totaal reed ze 896 kilometer om de locaties vast te leggen. In het magazine laat ze per locatie het terrein zien, maar ze belicht ook wat de gevolgen van deze tijd zijn voor de evenementenbranche. Door ook nog een foto’s te plaatsen van gevulde terreinen, die overigens niet allemaal door haar gemaakt zijn, maakt ze het gemis pijnlijk duidelijk.

Dominator: E3 strand, Eersel

Dance Valley: Recreatiegebied Spaarnwoude, Velsen-Zuid

Mysteryland: Floriadeterrein, Haarlemmermeer

Auteur: Paul Geerts/Beelden lege festivalterreinen: Bobbie van den Bosch/Bobbie Photography/Beeld Dominator: Bobbie Photography/Beeld Mysteryland: Delio Photography/Beeld Dance Valley: Dance Valley