december

Basisschoolklassen genieten van College Tour André Kuipers

Fontys_CollegeTour_AK_ThomasAbrahams_269

Op woensdag 2 december genoten 44 basisschoolklassen van een digitaal college van ruimtevaarder André Kuipers. Het evenement werd georganiseerd door Fontys Hogeschool Kind en Educatie in samenwerking met Brainport en Jet-Net & TechNet, met als doel pabo-studenten en basisschooldocenten te inspireren en handvatten aan te reiken om wetenschap en techniek meer in de klas te brengen.

Vanuit het Evoluon in Eindhoven vertelt André Kuipers zijn verhaal en beantwoordt hij de meest originele vragen van de kinderen. Zo wilde Loek weten hoe je weet waar je moet landen, Florien was benieuwd hoe je contact hield met je kinderen in de ruimte en Jesse wilde weten wat er gebeurt als je een confettikanon activeert in de ruimte. De vragen werden met veel enthousiasme beantwoord, ondersteund met spectaculaire beelden van André in de ruimte. De kinderen uit groep 6, 7 en 8 genoten zichtbaar en toonden hun waardering door een groot digitaal applaus.

Missie André Kuipers
"Zoveel mogelijk jongeren interesseren voor wetenschap en techniek’’, dat is de missie van André Kuipers. Techniek is overal om ons heen en de technologische ontwikkelingen zorgen ervoor dat leerlingen in het basisonderwijs hier steeds meer mee te maken krijgen. Daarnaast zijn de vaardigheden die binnen wetenschap en techniek aan bod komen waardevol voor de ontwikkeling van een leerling. André Kuipers zet zich als ambassadeur van het Techniekpact in om zoveel mogelijk jongeren te laten zien dat de wereld van wetenschap en techniek heel boeiend is. Uit onderzoek blijkt dat leerkrachten een grote rol spelen in de beeldvorming over techniek en technologie bij leerlingen en het vergroten van het zelfvertrouwen erin.

Auteur: Karlijn Agten