maart

‘Zo veel mooier dan we ooit bedacht hadden!’

Studenten werken mee aan ontwerp van eerste ‘comfortroom’ voor mensen met dementie in Nederland

‘Een kamer die zich aanpast aan het verleden van een cliënt met dementie. Dat is wat het Vincent van Gogh wilde realiseren. En dat is nu gelukt, zegt Annemiek de Wit, manager integrale zorg bij zorginstelling Vincent van Gogh. ‘Als organisatie zijn wij trots op het feit dat we binnen de geestelijke gezondheidszorg koploper zijn op het gebied van zorginnovatie. Inzet van techniek en samenwerking in de keten zijn hierbij speerpunten. De ontwikkeling van de gepersonaliseerde comfortroom is een mooi voorbeeld waarin deze onderdelen samen komen. Lisa Goossens, Bashir Abba Gana, Chris van Houts en Lenneke Sweegers, studenten van de Fontys minor Gezondheid, zorg en technologie onderzochten samen met de ontwikkelaar, Wendy Halie van Rememberz, welke elementen belangrijk zijn als je zo’n kamer inricht. Een uitdagende opdracht want hoe kun je een kamer maximaal personaliseren terwijl hij door iedereen gebruikt kan worden?

Comfortrooms bestaan al langer in de psychiatrie. Een soort kamers om bewoners te ‘ontprikkelen’. Samen met Wendy gingen de studenten op bezoek bij een aantal instellingen om met het fenomeen comfortroom te leren kennen. Opdrachtgever Vincent van Gogh vroeg zich af of dit concept ook toegepast zou kunnen worden voor mensen met dementie. Niet om hen te ‘ontprikkelen’, maar juist persoonlijk te prikkelen met persoonlijke herinneringen (foto’s, muziek, omgevingsgeluiden, kleuren enz. ). Onderzoek heeft aangetoond dat met name herinneringen tussen het 5e – 35e levensjaar hier het meest geschikt voor zijn. Deze zorgen voor een prettig gevoel en versterken ook de eigenwaarde.

Om dat voor elkaar te krijgen hebben medewerkers met alle afzonderlijke cliënten en vooral hun familieleden een digitaal levensboek gemaakt, dat is vastgelegd op een usb-stick. In het levensboek staan de persoonlijke foto’s, video’s en tekeningen van de cliënten. Daarnaast staan er instellingen voor licht, geur en beelden voor een mooi uitzicht op, zodat die kunnen worden geprojecteerd in de kamer. De Fontys studenten hebben ook onderzocht wat bewoners belangrijk vonden en wat er mogelijk was in de kamer. Bewoners kunnen alleen naar de kamer gaan, of samen met familieleden en naasten. ‘Echt bijzonder deze kamer! Ik had nooit gedacht dat het zo mooi zou worden’, aldus een van de studenten van het minorproject. Ook hun begeleiders, eerst Hanna Zoon en daarna Anke Eyck, docenten van Fontys Hogeschool ICT, hadden veel plezier in het resultaat van dit project.

Inmiddels besteedde zowel De Limburger op 17 maart en vandaag Trouw aandacht aan dit bijzondere project, waarin onderwijs, zorgaanbieder en bedrijven samen aan de slag zijn gegaan om de kwaliteit van leven te verbeteren. Natuurlijk zijn er nog verbeteringen mogelijk, dus gaat ook dit semester weer een groep studenten binnen de minor Gezondheid, zorg en technologie voor Vincent van Gogh aan de slag om o.a. het digitale levensboek verder uit te kunnen breiden, snellere uploads mogelijk te maken, en mee te denken over een andere drager die makkelijker door alle betrokkenen te gebruiken is.

Auteur: Margreet Vossen
Foto’s: Wendy Halie