Eindhoven,
13
juli
2022
|
16:09
Europe/Amsterdam

Ziekenhuispatiënten in beweging brengen met games

_MG_1670

Wanneer je in het ziekenhuis beland, breng je vaak veel tijd in je bed door. Een bezoekje aan de recreatieruimte of een wandeling naar het toilet is dan maar weinig beweging, terwijl dat juist belangrijk is voor het herstel en welzijn van veel patiënten. Hoe breng je daar nou verandering in? Studenten Kevin Wieling en Julian Tekstra gingen er met hun project mee aan de slag.  

Sedentair gedrag 
Er is al het nodige onderzoek gedaan naar sedentair gedrag van ziekenhuispatiënten. Daarmee wordt gedoeld op gedrag waarbij het energiegebruik maar net boven het rustmetabolisme raakt (1.0-1.5 ME). In sommige gevallen is dat natuurlijk noodzakelijk, maar er zijn genoeg gevallen waar lang stilzitten en liggen juist voor achteruitgang zorgt. Ook in revalidatieprocessen kan het stimuleren van beweging een belangrijke rol spelen. De uitdaging is natuurlijk; wat is een gepaste manier om ander gedrag te stimuleren?  

Motivatieonderzoek 
Het startpunt voor Kevin en Julian was een motivatieonderzoek. Het ziekenhuis in kwestie had al een pilot gedraaid met een wandelroute, waarbij via QR-codes video’s opgeroepen konden worden. Hierbij bleef echter de motivatie om te bewegen uit, dus het idee van een game ontstond hier. De studenten hebben vervolgens een onderzoek gedaan dat mensen buiten games om motiveert. De belangrijkste conclusie daarvan is dat extrinsieke motivatie (motivatie gekweekt door een beloning) heel goed werkt op de korte termijn en intrinsieke motivatie (motivatie gekweekt voor het behalen van het doel) heel goed werkt op de lange termijn en daarom gecombineerd moeten worden voor een duurzaam effect.  Gamificatie kan hiervoor een oplossing zijn en dat is de richting die de studenten, beiden met een profiel in Software Engineering en een specialisatie in Game Design, verkend hebben binnen hun project.  

Spelpunten scoren door rond te lopen 
Kevin en Julian ontwikkelden een game die bouwt op het succes van woordspelletjes, waarbij de patiënt gestimuleerd wordt om te lopen. Door namelijk QR-codes te scannen, kunnen ze meer pogingen krijgen om een woord te raden in een soort Lingo-game. Dit maakt het eenvoudig om meer te bewegen, maar legt de lat ook niet te hoog voor patiënten. De game is nu klaar voor gebruik en kan ook ingezet gaan worden. 

Focus op UX 
Kevin en Julian hebben tijdens het proces de focus gelegd op de gebruikerservaring. Hiervoor is de game/mobile app uitgebreid getest met de doelgroep, maar ook onder andere studenten om het UX-design glad te strijken. Hierbij is motivatie ook telkens een onderdeel geweest; welke elementen hebben wel of geen effect op de motivatie van de gebruiker. Een uitgebreid, maar bijzonder leerzaam proces. Ze vertellen er meer over in de video. 

 

Studenten die interesse hebben om af te studeren met een lectoraatsproject binnen het Fontys ICT InnovationLab kunnen contact opnemen met Bart van Gennip en/of Teague Murray Marshall voor de mogelijkheden.  

 Auteur: Guido Segers