28
maart
2024
|
11:43
Europe/Amsterdam

VR spel helpt studiekiezers verder in het keuzeproces

Virtueel ervaren hoe het is om voor de klas te staan

Hoe geef je een goede eerste indruk van het werk van een leraar, als iemand nog nooit voor de klas heeft gestaan? Door diegene in een klas te zetten! Compleet met leerlingen die niet opletten en die lastige vragen stellen waar je snel op moet reageren. Fontys Educatie introduceerde onlangs op de open dag een Virtual Reality-spel waarbij je met een speciale bril even meegenomen wordt in een klaslokaal.

 

VR student

Student Danitia, die zelf student Lerarenopleiding Biologie is, begeleidde tijdens de open dag de bezoekers die kennis wilden maken met het VR spel. Zij weet uit ervaring dat docent zijn veel meer is dan alleen veel weten over je vak.  ‘Bij lesgeven komt veel meer kijken dan vakinhoud: bijvoorbeeld hoe je met de leerlingen omgaat en hoe je een les afsluit. Dat stuk kunnen ze nu even ervaren met het spel.’

shared image

Studiekiezers verder helpen

Àpun Houben is marketeer bij Fontys Lerarenopleiding Tilburg en is een van de kartrekkers van het VR project. ‘Bij Fontys Educatie zijn we hard bezig om het lerarentekort terug te dringen en zoveel mogelijk mensen enthousiast maken voor dit mooie beroep. We willen studiekiezers wel graag meteen een zo goed mogelijk beeld geven van het beroep van leraar en hen even laten voelen hoe het is om voor de klas te staan. Veel mensen komen toch vaak oriënteren op basis van passie voor een vak, zonder echt te weten wat het eigenlijk betekent om voor een klas te staan en les te geven. En wij willen studiekiezers ècht verder helpen in het keuzeproces. Er was al eerder VR materiaal ontwikkeld bij de Lerarenopleiding Engels, maar een spel voor een brede onderwijs-doelgroep was er nog niet. Ook moet je alles goed regelen met de school waar je gaat filmen in verband met privacyregels. Het gaf ons de kans om iets geheel nieuws te gaan creëren waar we in de toekomst mee verder kunnen.'

 

VR klas

Mee de klas in

Àpun trok voor dit project op met collega’s Mario Paiano en Mark Mettler die zich ontfermden over het technische gedeelte. Àpun boog zich over de inhoud waarbij ze hulp kreeg van docent-collega’s van de lerarenopleiding. Fontys-docent Niels Maes is de docent die te zien is in het spel. Als je de bril opzet neemt Niels je mee de klas in. Op de Christoffelschool in Waarle werden VR 360-graden video-opnamen gemaakt (zie foto). Àpun: ‘Ons doel was om verschillende situaties te laten zien die zich in een klas kunnen voordoen. De leerlingen vonden het erg leuk en zorgden ervoor dat het er zo realistisch mogelijk uit is komen te zien.’

VR Spel

Goede eerste kennismaking

Op de Fontys campus in Tilburg werd de bril tijdens de open dag in maart voor het eerst in gebruik genomen. En het was een succes, veel bezoekers stapten even binnen in de virtuele klas. Danitia: ‘Ik heb vooral leuke reacties gehad, bezoekers vonden het echt leuk om een keer te ervaren hoe het is om voor een klas te staan’. Ook Àpun is enthousiast: ‘Dit smaakt zeker naar meer! Ik vind het een goede eerste kennismaking met het onderwijs. Misschien zijn er mensen bij die beseffen dat het vak van leraar niks voor ze is. Maar we hopen natuurlijk vooral veel mensen enthousiast te maken!’

In deze video zie je Danitia die vertelt over het spel en een bezoeker vertelt wat ze van het spel vond.

Auteur: Linda Koster