31
maart
2023
|
15:51
Europe/Amsterdam

‘Veel flexibeler dan enkel klassikaal onderwijs’

‘Veel flexibeler dan enkel klassikaal onderwijs’

Hoe maak je onderwijs inspirerend en efficiënt? Zodat studenten op een leuke manier kennis opdoen, die ook beklijft? Een van de antwoorden op die vraag is blended learning,  een combinatie van online en face to face les krijgen. Door online tools en ondersteunende programma’s kunnen studenten lessen actiever voorbereiden en beter samenwerken.

Maar hoe pas je deze relatief nieuwe manier van werken toe? Het centrale ‘scrumteam blended learning’ onderzoekt wat werkt en wat er mogelijk is. De instituten bij Fontys profiteren van die kennis en passen de nieuwe inzichten toe in hun onderwijs. Een van die instituten is het Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg (OSO), de masteropleiding voor onderwijsprofessionals.

Toespitsen
Daniël Fermont van OSO legt uit waarom deze opleiding blended learning heeft omarmd. ‘De studenten van onze opleiding hebben allemaal al een onderwijsbevoegdheid. Zij willen iets specifieks leren, bijvoorbeeld over veranderingsprocessen of autisme. Met blended learning kun je onderwijs gemakkelijker toespitsen op wat de student nodig heeft. Het is veel flexibeler dan enkel klassikaal onderwijs.’
Maar hoe werkt dat dan, blended learning? ‘Het is een onderwijskundig uitgangspunt: het gaat om optimale integratie van online en offline leeractiviteiten. We kijken hoe we de verschillende leeropdrachten zo goed mogelijk met elkaar kunnen integreren zodat ze elkaar versterken.’

Feedback geven
De studenten van Daniël stellen bij OSO hun eigen studieprogramma samen. Ze kiezen de modules die ze nodig hebben. Hij legt uit hoe het vervolgens gaat: ‘We geven doorgaans op een opleidingslocatie les, maar studenten die dezelfde module hebben gekozen, komen ook bij elkaar in een interactieve online omgeving. Daar vinden ze bronnen en powerpoints. Ze kunnen elkaar in deze omgeving ook feedback geven.’
Blended learning is dus veel meer dan een paar online tools? ‘Veel meer! We kunnen studenten beter activeren dan we eerst deden. Ik merk ook dat ze beter voorbereid naar bijeenkomsten komen.’  Daar komt bij dat studenten overal vandaan komen. ‘We hebben ook veel studenten uit Vlaanderen. Dan is het heel fijn als je ook veel online kunt doen, zodat de tijd op een opleidingslocatie optimaal wordt benut.’

Studentgericht
Voor Daniël maakt blended learning zijn werk als docent ook makkelijker. ‘Vóór de eerste bijeenkomst weet ik al in welke onderwijscontext en rol de student werkzaam is. De een werkt in het basisonderwijs, de ander is rector. Ik weet dan ook welke leervragen de studenten hebben. Op die manier weet ik waar ik accenten moet leggen. Ik kan meer studentgericht werken.’

Geplaatst door: Nancy van Amstel