oktober

Update WIN-project: ontwikkelinstrument

talentvergrootglas

Na de zomervakantie is binnen het WIN project met veel enthousiasme verder gewerkt aan het ontwikkelen van de scan, die in 2021 door Professionele Werkplaatsen ingezet kan worden om de samenwerking in de PW te analyseren en te versterken.

De resultaten van de drie Delphi rondes zijn inmiddels omgezet in een lijst met 53 items. Hierbij kun je denken aan stellingen zoals: ‘In mijn PW leren wij van en met elkaar door gezamenlijk aan praktijkvraagstukken te werken’ of 'In mijn PW gebruiken wij feedback om ons professioneel handelen te evalueren’. Deze items kunnen door diverse stakeholders, bijvoorbeeld studenten, docenten en professionals van een PW ingevuld worden waarna ze middels een dialoog in gesprek gaan over de items en daarbij de samenwerking in de PW analyseren.

De lijst met items is in de afgelopen weken gevalideerd in drie focusgroepen waarbij diverse stakeholdersgroepen vertegenwoordigd waren. Hierbij is aandacht geweest voor de herkenbaarheid van de items onder de diverse stakeholders maar ook voor de concrete toepasbaarheid van de scan in de praktijk.

Naast de doorontwikkeling van de scan, zijn we ook nog steeds bezig met het screenen van tools die door PW’s ingezet kunnen worden om de samenwerking in een PW te verbeteren . Ook tools zijn nog steeds van harte welkom en kunnen aangeleverd worden bij Daniëlle Quadakkers via d.quadakkers@fontys.nl of via winproject@fontys.nl

Daarnaast hebben de onderzoekers een handleiding en leidraad geschreven om zo ondersteuning te bieden bij het toepassen van de scan en dialoog in de praktijk. Tezamen noemen we de scan, handleiding, leidraad en tools het ontwikkelinstrument PW. Op dit moment zitten we middenin de testfase van het ontwikkelinstrument PW bij zes verschillende PW. In januari start fase 4, tevens de laatste fase, waarin de resultaten van de testfase worden geanalyseerd en verwerkt. Daarna zal het instrument gereed gemaakt worden voor verdere implementatie. Het einde van de fase en tevens het project staan in het teken van een groot congres waarbij het ontwikkelinstrument PW officieel gelanceerd zal worden.

Ook wordt er volop gewerkt aan een animatiefilmpje waarin we in maximaal drie minuten uitleggen wat het model Lerend en Onderzoekend Samenwerken in een PW inhoudt en welke zes elementen het model bevat.