Eindhoven,
februari

Uitnodiging werkatelier: Hoe begeleiden we onze (MA-)studenten bij actieonderzoek én wat hebben we daarvoor nodig?

actieonderzoek

Actuele complexe ontwikkelingen in het werkveld vragen om kritische interprofessionele samenwerking en innovatie. Door middel van praktijkgericht onderzoek kunnen werkveld en onderwijs samenwerken om nieuwe kennis te ontwikkelen en verdere professionalisering te stimuleren.

Fontys kiest voor een sterk accent op praktijkgericht onderzoek en samenwerking tussen instituten. In het kader van deze strategische speerpunten is een aantal onderzoekers bezig met een oriëntatie op een interprofessionele leeromgeving rondom actieonderzoek: wat verstaan we hieronder? Hoe begeleiden we onze studenten hierin en wat kunnen we hierin van elkaar leren?

Als vervolg op een eerste workshop hierover in het voorjaar van 2017 bij Pedagogiek organiseren we op 19 februari 2019 een werkatelier om gezamenlijk nieuwe stappen te kunnen zetten.

Wanneer : dinsdag 19 februari 2019
Tijd : 13.30 - 16.30 (ontvangst 13.00 – 13.30 uur)
Locatie : R5 Eindhoven

13.00 – 13.30 ontvangst
13.30 – 13.45 what’s in a name; korte schets van actuele ontwikkelingen
13.45 – 14.15 in dialoog met Vincent Pijnenburg over actieonderzoek

Vincent Pijnenburg won begin 2018 als 2e de Fontys Onderzoeksprijs. Hij is sinds 2014 voor het lectoraat Fontys Crossing Borders in Venlo werkzaam, tot 2018 als docent promovendus, en tegenwoordig als onderzoekscoördinator. In april dit jaar zal hij zijn actie georiënteerde proefschrift verdedigen over de Duits-Nederlandse samenwerking op het gebied van ruimtelijke ordening en regionale ontwikkeling.

14.15 – 14.25 pitch FHMG (Famke van Lieshout)

Zorginnovatiecentra (ZIC) en zorginnovatienetwerken (ZIN), een samenwerkingsinitiatief tussen FHMG en praktijkinstellingen voor zorg –en welzijn, lenen zich bij uitstek voor participatief actieonderzoek. Echter, passen we deze methodologie nog niet bij al deze praktijken toe. Willen we dat eigenlijk wel? Welke mogelijkheden kennen we, zien we nog voor ons en wie of wat denken we daarvoor dan nodig te hebben?

14.25 – 14.35 pitch OSO (Jacqueline van Swet)

Bij OSO wordt al zo’n 15 jaar lang veel actie- en ontwerpgericht onderzoek gedaan. Zowel door haar (master)studenten als door de docenten/onderzoekers. Deze onderzoeksbenadering is bij uitstek geschikt voor (part-time) studenten die in de praktijk werkzaam zijn en onderzoek doen in hun eigen praktijk. In deze pitch komen deze ervaringen aan bod inclusief de vragen en aandachtspunten die men bij OSO ontmoet.

14.35 – 14.45 pitch FHP (Petra Swennenhuis)

Binnen FHP begint actieonderzoek op verschillende manieren (lectoraat, master en CPI’s) een grotere rol te spelen in de samenwerking en innovatie van de beroepspraktijk. Docenten binnen FHP willen zich graag verder ontwikkelen op de begeleiding van actieonderzoek door studenten en in dat kader heeft een klein groepje docenten rondom deze vraag een eigen actieonderzoek opgezet. Vragen die leven zijn: wat zijn onze doelen met actieonderzoek, hoe gaan we om met (schijn) participatie en wat kunnen we van studenten vragen?

14.45 – 15.00 pauze
15.00 – 15.45 kennisdeling in groepen; wat zijn good practices en wat zijn onze ambities in het begeleiden van studenten die actieonderzoek doen?
15.45 – 16.20 pitch vanuit de groepen; wat is besproken en hoe kunnen en willen we welke volgende stappen zetten?
16.20 – 16.30 wrap up; wat leren we van vandaag en welke mogelijkheden zijn er voor toekomstig ontmoeten?

Deelname aan deze bijeenkomst is kosteloos. Klik hier om je aan te melden.

Geplaatst door: Sophie van der Meulen