januari

Trendrapportage van Future Thinkers International Lifestyle Studies

2020 1 Trend Report 1

Op basis van vijf trends organiseerden tweedejaarsstudenten van Fontys International Lifestyle Studies (ILS) rondleidingen tijdens de Dutch Design Week in oktober. De trends zijn gebundeld in een handzaam boekje dat nu voor iedereen te koop is. Vanaf 7 februari verzorgt een deel van de studenten opnieuw trendtours, ditmaal tijdens de Ambiente in Frankfurt.

Wat zijn trends eigenlijk? Het is een vraag die studenten van ILS regelmatig krijgen. Het antwoord erop is nog niet zo simpel, omdat bij trends vaak gedacht wordt aan bijvoorbeeld de laatste mode of aan actuele interieurstijlen. Dat is niet waar het bij ILS om gaat. Trends hangen nauw samen met onze maatschappij, die voortdurend in beweging is. ‘Ze manifesteren zich op verschillende manieren en niveaus in de samenleving’, zo is in Future Thinkers Trend Report te lezen, dat verschenen is naar aanleiding van de Dutch Design Week (DDW) in Eindhoven.

‘Het is nooit zomaar een enkel product of een bepaalde kleur. Een trend gaat altijd over een verschuiving in waarden en behoeften. Daarom vragen trendonderzoekers zich voortdurend af waarom iets gebeurt.’ Aan de basis van iedere trend liggen tenminste drie signalen, niet ouder dan zes maanden. ‘Signalen zijn nieuwe producten, ideeën of diensten die duiden op een verandering van waarden en behoeften. Waarden zijn de sleutelwoorden die de signalen verbinden met een trend.’

De tweedejaars van ILS hebben de trendtours tijdens de Dutch Design Week samengesteld op basis van vijf maatschappelijke trends: In Control, Shifting Senses, Stretching Boundaries, Domestic Quarantine en Copycat Identity. In het trendboekje zijn deze uitgewerkt. In Control verwijst bijvoorbeeld naar de behoefte om in de snel veranderende maatschappij de controle over het eigen leven te behouden. De trend Shifting Senses houdt verband met de beperkingen van het menselijk lichaam. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van techniek zijn we in staat de mogelijkheden op te rekken. Bij iedere trend worden een aantal voorbeelden gegeven die te zien waren tijdens de DDW.

Van 7 tot 11 februari organiseren de tweedejaars trendtours tijdens de Ambiente in Frankfurt, de grootste vakbeurs op het gebied van consumentengoederen ter wereld. Ook daarvoor hebben ze een aantal trends geselecteerd. De studenten maken deel uit van het 2xcell-traject van ILS, waarmee de studenten zichzelf extra kunnen uitdagen. Future Thinkers Trend Report is voor 10 euro (inclusief verzendkosten) te bestellen via deze link (betaling via iDEAL).

Auteur: Paul Geerts