29
januari
2024
|
09:59
Europe/Amsterdam

Tien voor impact: uitdagingen en aanbevelingen voor hybride leeromgevingen

Onderzoek doe je samen - groot

​Fontys Hogeschool zet met ‘Fontys for Society’ en het ‘Kader Talentgericht Onderwijs’ in op de ontwikkeling van hybride leeromgevingen met maatschappelijke impact. 

Hybride leeromgevingen (HLO’s) worden binnen Fontys gedefinieerd als leeromgevingen op het grensvlak van onderwijs en beroepspraktijk, waar studenten, docenten en werkveldpartners samen leren, werken en onderzoeken vanuit authentieke vraagstukken. Vaak vereist dit ook collaboratie met andere stakeholders, zoals onderzoekers, burgers, klanten en cliënten. HLO’s bieden hiermee een unieke kans om opleiden, innoveren en onderzoeken te integreren. Binnen HLO’s worden studenten optimaal voorbereid op hun beroep en wordt het leven lang ontwikkelen bij​​ (onderwijs)professionals sterk bevorderd.

Leerpotentie
Hoewel HLO’s veel potentie in zich hebben, is het in de praktijk geen vanzelfsprekendheid dat HLO’s deze potentie daadwerkelijk realiseren. De impact van de HLO op innovatie en het leren van álle betrokkenen blijft dan beperkt. Eén van de belangrijkste oorzaken hiervan is dat de complexiteit van de interorganisationele samenwerking die onlosmakelijk verbonden is met HLO’s wordt onderschat.  

10 uitdagingen
Om in deze complexititeit tegemoet te komen is een ​artikel geschreven voor ontwerpers, ontwikkelaars en beleidsbepalers waarin tien strategische uitdagingen voor het duurzaam ontwikkelen van impactvolle HLO’s centraal staan. Deze zijn bewust als strategische uitdagingen geformuleerd en niet als blauwdruk of 10-stappenplan. HLO’s zijn namelijk sterk contextgebonden waardoor er geen one-size-fits-all plan mogelijk is. Bij elk van de 10 ‘uitdagingen’ worden ​aanbevelingen en concrete tips gegeven die bij het ontwikkelen en implementeren van een HLO meegenomen kunnen worden.  

Het artikel is voor iedereen te lezen op de website van het programma Hybride Leeromgevingen, zie Tien voor impact.

Het artikel is tot stand gekomen vanuit een samenwerking tussen het kenniscentrum Leven Lang Ontwikkelen en het Fontysbrede programma Hybride Leeromgevingen.​​​​​​

Contact
​hybrideleeromgevingen@fontys.nl

Samenvatting

Verhalenreeks over programma Kwaliteitsafspraken
Met de Kwaliteitsafspraken werkt Fontys samen met de medezeggenschap aan een kwaliteitsimpuls op de thema’s succesvol studeren, authentieke leer- en onderzoeksomgevingen en professionalisering van docenten. Toen destijds de basisbeurs werd afgeschaft, kreeg het onderwijs extra geld om te investeren in het onderwijs. Daaruit kwamen de Kwaliteitsafspraken voort. In deze verhalenreeks kun je lezen welke initiatieven Fontys van dit geld heeft gerealiseerd. Vandaag: ‘Tien voor impact: uitdagingen en aanbevelingen voor hybride leeromgevingen'.