12
december
2019
|
14:14
Europe/Amsterdam

Studie CE IEMES biedt Jim alle ruimte voor persoonlijke groei

2019 12 Jim Jacobi groen

Met zijn eigen bedrijf Jim Jacobi Event Management zet hij de eerste stappen op het professionele pad. Tweedejaars student Commerciële Economie IEMES Jim Jacobi krijgt daarbij alle steun van zijn docenten. De ervaringen die hij tijdens de opleiding opdoet, kan hij direct toepassen in de praktijk.

Santa’s Silent Disco, woensdag 18 december bij café Peanuts in het centrum van Tilburg. Of een circusvoorstelling voor eenzame ouderen. Het zijn twee evenementen waarmee Jim Jacobi druk aan de slag is. ‘Ik doe het om mezelf te ontwikkelen’, legt hij uit. Daarom was het vorig schooljaar dan ook een bewuste keus om een eigen bedrijf te starten. ‘Een van mijn leerdoelen was om mezelf beter te leren kennen. Ik draai er niet omheen, ik zat in de knoop met mijn homoseksualiteit, paste me voortdurend aan aan anderen. In het eerste jaar heb ik door leerdoelen te stellen geleerd om mezelf te accepteren zoals ik ben. Dat verwacht ik ook van anderen, dat ze me nemen zoals ik ben. Anders gaan ze maar weg. Ze zeggen dat ik veranderd ben, ik ben open, uitbundig, soms excentriek. De opleiding heeft me daarbij geholpen. Ik zit veel lekkerder in mijn vel, ik ben hier op mijn plek.’

Hij houdt van theater, op de middelbare school al beet hij zich vast in de schoolmusical. Een studie in die richting lag voor de hand, toch heeft Jim bewust voor CE IEMES gekozen. ‘Ik wil eerst een basis leggen, theater spelen kan altijd nog.’ Binnen de opleiding krijgt hij alle ruimte om ermee aan de slag te gaan. In het kader van zijn persoonlijke ontwikkeling schrijft hij bijvoorbeeld een monoloog, daarna wil hij een stage en een minor doen die in het teken staan van theater. ‘Het is niet zo dat deze opleiding alleen maar draait om economie, ik kan er veel creativiteit in kwijt. Ik vind het heerlijk om los te gaan, maar ik wil ook dat stukje theorie.’ Daarmee kan hij tijdens de studie aan de slag voor bijvoorbeeld Warner Music Benelux. Met zijn projectgroep maakt hij in opdracht van de platenmaatschappij een marketingcommunicatieplan vanuit doelgroeponderzoek. ‘De vraag is waarom sommige nummers niet in de hitlijst komen. Wij zijn een plan aan het bedenken om ervoor te zorgen dat dit wel gebeurt.’

Jim is enthousiast. Hij wil het liefst zoveel mogelijk te weten komen over alle branches in de creatieve industrie. ‘Uiteindelijk wil ik verder met mijn eigen bedrijf - dat ondernemerschap zit in mij - maar het lijkt me ook gaaf om iets te doen bij Stage Entertainment en daar hogerop te klimmen.’ Van de docenten krijgt hij alle ruimte om zich verder te ontwikkelen. ‘De sfeer is hier goed, ze willen altijd met me sparren.’

Auteur: Paul Geerts