januari

Richard maakte de switch naar het onderwijs

“Je kunt dagelijks iets betekenen voor kinderen”

Richard werkte twintig jaar bij een deurwaarderskantoor toen hij besloot om het zij-instroom traject Leraar Basisonderwijs (pabo) te volgen. Een grote stap na een lange tijd in een totaal ander werkveld. Maar het was de juiste stap voor Richard. Hij vertelt enthousiast hoe het maken van deze beslissing voor hem was.

Pabo zijinstroom Richard artikel

Loopbaan
Richard begon zijn studentenleven met de opleiding Fiscale Economie. Hierop volgde een master Fiscale Rechten. Hij was geïnteresseerd in juridisch werk en ging daarom meteen na zijn studie aan het werk in de zakelijke dienstverlening bij een deurwaarderskantoor. “Ik ben daar doorgegroeid naar allemaal andere functies, daarom heb ik daar ook lange tijd gewerkt” vertelt hij.

Na twintig jaar begon Richard toch te twijfelen over deze baan: “Je gaat op een gegeven moment denken, is dit het? Ik moest nog best lang.” Dat zorgde ervoor dat Richard op zoek ging naar nieuwe mogelijkheden. “Ik geef al ruim 25 jaar training aan de jeugdploegen bij korfbal en vind het heel leuk om kinderen daar iets te leren” vertelt hij. Daarom verdiepte hij zich verder in het basisonderwijs.

Basisschool kinderen

Keuze maken
Zo’n grote keuze maken is niet niks: “Je bent lange tijd aan het werk en dan ga je weer een studie doen. Dat is natuurlijk een uitdaging.” Toch spraken de nieuwe mogelijkheden Richard dusdanig aan om zich aan te melden voor het zijinstroom traject. “Ik heb er goed over nagedacht en open dagen bezocht, maar dat maakte me nog enthousiaster om dit te gaan oppakken” vult hij aan.

Voor de klas
Naast de studie is Richard ook al meteen aan het werk in het basisonderwijs. “Ik sta al vier dagen voor de klas. Daar ben ik bezig om kinderen iets te leren. Het is een wisselwerking tussen de kinderen en mij. Je krijgt terug of ze iets wel of niet snappen of leuk vinden en kunt dagelijks iets betekenen voor de kinderen.” Uit de studie neemt Richard al veel  mee: “Ik heb geleerd dat het pedagogische deel heel belangrijk is, maar ook dat je goed aan de slag moet met didactiek. Je moet luisteren naar wat een groep nodig heeft en dat omzetten in de dagelijkse gang van zaken.”

Onderdeel van het team
Al meteen betekent Richard veel voor zijn school. “We hebben een relatief kleine school en vorig jaar zijn er gedurende het schooljaar vier vaste krachten uitgevallen, waardoor er redelijk wat geschoven moest worden. Als zij-instromer ben ik natuurlijk wel gewoon onderdeel van het team. We hebben er met zijn allen voor kunnen zorgen dat de groepen de lessen konden volgen die ze moeten krijgen.”

Toekomst
“Ik vind het erg leuk in het onderwijs. Zeker om kinderen wat te leren en daar onderdeel van te zijn richting hun toekomst” vertelt Richard. Uiteindelijk wil hij kijken of hij naast het lesgeven ook nog ICT- en andere functies kan oppakken om zo op meerdere vlakken aan de slag te gaan voor zijn school. “Maar eerst focussen op de studie en deze afronden!”

Auteur: Ghiselle Hendrix

Ook interesse in een switch naar het onderwijs? Bekijk hier de mogelijkheden!