14
juni
2018
|
12:24
Europe/Amsterdam

Paul Mutsaers nieuwe lector ‘Diversiteit en (ortho)pedagogisch handelen‘

PaulMutsaers

Vanaf 1 juli 2018 is dr. Paul Mutsaers aangesteld als lector bij Fontys Hogeschool Pedagogiek. Hij gaat het lectoraat ‘Diversiteit en (ortho)pedagogisch handelen‘ vormgeven en volgt Yolanda te Poel op, die met pensioen gaat. Vanuit een pedagogisch-antropologische invalshoek gaat hij invulling geven aan praktijkgericht onderzoek naar diversiteitsgevoelig werken door jeugdprofessionals in een toenemende diverse samenleving en de borging van kennis daarover in de transformerende (ortho)pedagogische werkvelden.

Paul is cultureel antropoloog en gespecialiseerd in onderzoek naar jongeren en diversiteit. De afgelopen tien jaar was hij als docent en onderzoeker verbonden aan de Politieacademie en het Departement Cultuurstudies van Tilburg University, waar hij in 2015 promoveerde. Tevens is hij als extern onderzoeker geaffilieerd aan Oxford University en lid van de onderzoeksnetwerken Anthropoliteia (Verenigde Staten) en Urban Border Work (Europa). Hij is betrokken geweest bij de uitvoering en begeleiding van vele onderzoekprojecten met thema’s zoals de talige superdiversiteit van jongeren op middelbare scholen, de hospitalisering van (met name) jongeren in azc’s, etnische diversiteit op de hogeschool en de verhouding tussen politie en migrantenjongeren.

Lectoraat Diversiteit en (ortho)pedagogisch handelen
De culturele diversiteit in de samenleving leidt tot nieuwe vraagstukken in de jeugdhulp en het onderwijs. Het lectoraat ‘Diversiteit en (ortho)pedagogisch handelen’ zal in samenwerking met studenten, docenten, onderzoekers en professionals invulling geven aan praktijkgericht onderzoek naar diversiteitsgevoelig werken door jeugdprofessionals en de borging van kennis daarover in de transformerende (ortho)pedagogische werkvelden. Daarin staat onderzoek naar opvoedsituaties en opvoedondersteuning in diverse sociaal-culturele contexten centraal. In het bijzonder wordt aandacht besteed aan normatieve professionaliteit en vraagstukken van inclusie.

Lectoraat Opvoeden voor de toekomst
Het lectoraat ‘Diversiteit en Orthopedagogisch Handelen’ sluit aan bij de kennis die binnen het lectoraat ‘Opvoeden voor de toekomst (LOT)’, ook verbonden aan Fontys Hogeschool Pedagogiek, ontwikkeld wordt. Dit lectoraat richt zich, onder leiding van lector dr. Maike Kooijmans, op vraagstukken die te maken hebben met het alledaagse opgroeien en opvoeden in de 21ste eeuw. Onze snel veranderende samenleving - denk aan de technologisering, digitalisering en globalisering – brengt veel kansen maar ook onzekerheden en risico’s met zich mee. Daarnaast zorgt het opgroeien in een zogenoemde prestatiesamenleving voor nieuwe pedagogische vraagstukken. Hoe zorgen we ervoor dat ALLE kinderen en jongeren hun weg vinden naar volwassenheid in deze moderne tijd? Dit is het centrale thema van dit lectoraat.

Fontys Hogeschool Pedagogiek
Fontys Hogeschool Pedagogiek organiseert onderwijs ten behoeve van een breed werkveld, variërend van opvoedingsondersteuning en kinderopvang tot jeugdzorg, gehandicaptenzorg en kinder- en jeugdpsychiatrie. We verzorgen de bacheloropleidingen Pedagogiek en Leraar Pedagogiek in voltijd en deeltijd, de beroepsgerichte masteropleiding Pedagogiek en vanaf september 2018 de associate degree Pedagogisch Educatief Professional. Daarnaast bieden we cursussen en trainingen voor professionals in het werkveld. De bacheloropleidingen worden aangeboden in Tilburg, Eindhoven, Sittard, en Den Bosch in de varianten voltijd en deeltijd. De masteropleiding Pedagogiek wordt in Tilburg aangeboden en de associate degree in Tilburg, Eindhoven en Den Bosch. Met 2000 studenten en 180 personeelsleden is Fontys Hogeschool Pedagogiek de grootste pedagogiekopleiding in Nederland.

See 'downloads' for the english version.

 

Auteur: Maartje Zijlmans