december

Opening eerste Zorginnovatiecentrum van Limburg

Nieuwe stap in samenwerking Fontys en topklinisch ziekenhuis VieCuri

Opening

Samen werken, leren en onderzoeken rondom cardiologische vraagstukken. Dat is het doel van het nieuwe Zorginnovatiecentrum (ZIC) verpleegafdeling Cardiologie. Met de opening van het ZIC verstevigen Fontys en topklinisch ziekenhuis VieCuri de samenwerking, om samen de schouders te zetten onder uitdagingen en ontwikkelingen in de gezondheidszorg.

Bij de feestelijke opening wordt benadrukt dat het ZIC belangrijk is voor de beroepsontwikkeling van verpleegkundigen. De diversiteit en het erkennen van perspectieven van studenten, zorgprofessionals, docenten en patiënten is hierbij van grote waarde. Door middel van praktijkgericht onderzoek werkt het team van de verpleegafdeling aan het vergroten van een evidence based-praktijk en daarmee het verbeteren van de kwaliteit van zorg.

Hybride leeromgeving
De hybride leeromgeving is een samenwerking tussen het ziekenhuis en Fontys Mens en Gezondheid en is het eerste ZIC in de regio Limburg. Naast Fontysstudenten (met name van de opleiding Verpleegkunde) biedt het ZIC ook ruimte voor studenten van onderwijspartners zoals Avans en Gilde Opleidingen. Docent-onderzoeker Mariëlle Stevens en projectleider ZIC en learning en development-adviseur Sanne Joosten slaan als bruggenbouwers de handen ineen om onderwijs en onderzoek ín de beroepspraktijk tot bloei te laten komen.

Teamleider Kristen Blanckers-Driessen, deelt met de aanwezigen dat de eerste ervaringen vanaf september positief zijn en het eerste project rondom endocarditis in gezamenlijkheid vorm krijgt. Het ZIC past naadloos bij de strategie van VieCuri als toonaangevend kenniscentrum en er is vertrouwen dat het gaat bijdragen aan de gezondheid van patiënten, inwoners én aan het welzijn en werkplezier van zorgprofessionals.

Ambities verpleegkunde
Illustratief voor de samenwerking én de uitgesproken ambities is de lezing van  dr. Theo Niessen (lectoraat Continue Professionele Ontwikkeling van Verpleegkundigen) die volgde op de openingsceremonie. Hij sprak over de groei en innovatie bij verpleegkunde en wist met prikkelende vragen en in dialoog betrokkenen te inspireren.

Geplaatst door:  Nicole Lavrijsen