Eindhoven,
18
december
2019
|
12:37
Europe/Amsterdam

Nieuwsflash Lectoraat Dynamische Talentinterventies - december 2019

Elke twee maanden praten de lectoraten je weer bij over alle ondernomen activiteiten en initiatieven van de afgelopen tijd. Hierbij de update vanuit het lectoraat Dynamische Talentinterventies. ​

Nieuw onderzoek

Drie nieuwe onderzoeksprojecten vanaf januari

In januari 2020 start het lectoraat Dynamische Talentinterventies met drie nieuwe onderzoeksprojecten. Twee daarvan hebben een Learning Society TEC-subsidie mogen ontvangen: Het project Onderzoek naar future learning: interacties in leer- en werkprocessen binnen shared learning teams in het domein Mens en Maatschappij van Constanze Thomassen en Tanja Stöver en Monitoring Hybride Tech-docenten van Ellen Koop. Daarnaast heeft Manon Krabbenborg een subsidie van Stichting Steunfonds Fontys binnengesleept, voor haar project Creëren arbeidskansen 2.0.

Hier lees je meer over deze projecten: https://www.fontys.nl/actueel/dynamische-talentinterventies-start-3-nieuwe-projecten/

We kijken uit naar de resultaten!

Lopend onderzoek

Welcome to Dutchland: het aantrekken en behouden van internationale kenniswerkers voor mkb-ers in de IT en High Tech sector.

Anouk Schul, Kazimier Helfenrath en Marian Thunnissen werken de komende twee jaar samen met Brainport en Holland Expat Center South, om de mkb-ers in de IT en High Tech sector te helpen met het aantrekken en behouden van internationale kenniswerkers.

Om optimaal gebruik te maken van de kennis en ervaring van mkb-ers en om de praktijk hierbij te betrekken, organiseren we regelmatig denktanksessies met een vaste groep enthousiaste mkb-ers. De eerste sessie heeft op 4 november plaatsgevonden bij Brainport. Een inspirerende sessie waarbij al snel duidelijk werd dat de betrokkenheid groot is en het aantrekken en behouden van internationale kenniswerkers een hot topic is voor de hightech mkb-ers binnen de regio. Zo is het onboarden en ‘de zachte landing’, waarbij ook de familiesituatie van de international een belangrijke rol speelt, een belangrijke pijler voor de mkb-ers. Verder was ‘ervaringen delen en leren van elkaar’ een veelgehoorde wens van de mkb-ers.

Daarnaast zijn we volop bezig met het afnemen van interviews bij verschillende mkb-ers in de regio. De resultaten hiervan gaan als input dienen voor het ontwikkelen van een 'talent attraction scan' voor het mkb. Het doel is om het mkb via deze scan meer inzicht te laten geven in waar zij staan als het gaat om het aantrekken en behouden van internationale kenniswerkers. Eind januari zullen de eerste resultaten bekend worden en zal er meer naar buiten komen over het boeiende onderwerp aantrekken en behoud van internationale kenniswerkers. De ontwikkeling van de talent attraction scan is de next step!

Publicaties

  • Gallardo-Gallardo, E., Thunnissen, M., & Scullion, H. (2019). Talent management: context matters.. International Journal of HRM. DOI: https://doi.org/10.1080/09585192.2019.1642645
  • Vaiman, V., Gallardo-Gallardo, E., Thunnissen, M. (2019), ‘Global Talent Management’, In: Oxford Bibliographies in Management. Ed. Ricky Griffin. New York: Oxford University Press.  Deze publicatie kan bij Marian Thunnissen opgevraagd worden: m.thunnissen@fontys.nl
  • Thunnissen, M., & Van Rijn, R. (2019), ‘Werken als hybride docent: kunnen lerarenopleidingen voorbereiden op nieuwe vormen van leraarschap?’ Velon, Tijdschrift voor lerarenopleiders.
  • Thunnissen, M. & Salimans, N. (2019), Talentgericht werken in teams: wat is daarvoor nodig?, onlinepublicatie op website van Innovatief in werk. https://www.innovatiefinwerk.nl/nieuw-organiseren-inzetbaarheid-motivatie-diversiteit-en-kwaliteit/2019/10/talentgericht-werken 
  • Thunnissen, M, Ros, A., Bodewes, D., Schuwer, R., Van den Bergh, L., Kools, Q., Joosten-Ten Brinke, D., Crasborn, F., Van Swet, J. & Visser, Y. (2019). Duurzaam leren en werken. Hoe borgen we een leven lang nieuwsgierig? Eindhoven: Fontys Hogescholen

Uitgelicht

Werken als hybride docent: wat zijn de motieven en ervaringen en hoe kunnen lerarenopleidingen voorbereiden op nieuwe vormen van leraarschap?

In het onderwijs combineert één op de acht docenten een baan als docent met een andere baan in loondienst of als zelfstandige. Dit wordt ook wel het hybride docentschap genoemd. Marian Thunnissen (UU en Fontys) en Roos van Rijn (High Select) hebben onderzoek gedaan naar de werkbeleving van hybride docenten, en specifiek in de aspecten in de combinatie van de twee banen die van invloed zijn op de keuze het baan-combineren wel of niet te continueren.

Je leest het volledige nieuwsbericht hier: https://www.fontys.nl/actueel/werken-als-hybride-docent/ 

LS publicatie Duurzaam leren en werken: wat is daarvoor nodig?

De Nederlandse arbeidsmarkt staat onder spanning. Niet alleen kampen veel sectoren met tekorten aan goede vakmensen, maar ook verandert de arbeidsmarkt en de behoefte aan vakmanschap in kwalitatieve zin. Als gevolg van technologisering, internationalisering, en andere maatschappelijke ontwikkelingen, worden er andere eisen aan professionals gesteld dan tien of twintig jaar geleden. Er wordt veelvuldig gesproken over ‘future skills’ en over het belang van leven lang blijven ontwikkelen.

Binnen het Fontysbrede onderzoeksthema ‘Learning Society’ willen we een bijdrage leveren aan de kennis over future skills, over innovatieve leer- en werkomgevingen gericht op het ontwikkelen en benutten van future skills en over leven lang leren. Hoewel er nog veel vragen zijn, is er al het een en ander over deze thema’s bekend. Deze kennis is echter versnipperd over verschillende vakgebieden. De lectoren betrokken bij het onderzoek van Learning Society hebben elk de kennis uit hun eigen domein, zoals ICT, onderwijs en arbeid, bij elkaar gebracht en gebundeld in een literatuurstudie.

Meer lezen over deze literatuurstudie, of de literatuurstudie zelf downloaden? Klik dan hier: https://www.fontys.nl/actueel/duurzaam-leren-en-werken-wat-is-daarvoor-nodig/

Talentgericht werken in teams: wat is daarvoor nodig?

Het centraal stellen van talent is vanzelfsprekend in de sport, net als het ontwikkelen en benutten van individueel talent voor het behalen van de teamdoelen en teamprestaties. Net als in de sport wordt ook in arbeidsorganisaties het meeste werk in teamverband uitgevoerd - maar als we kijken naar HR-beleid, en naar talentmanagement in het bijzonder, dan is er weinig systematisch beleid om talentgericht werken in teams te bevorderen. Het accent ligt vooral op de individuele medewerker.

Je leest het artikel over talentgericht werken in teamcontext, door Marian Thunnissen en Nadine Salimans, hier: https://www.innovatiefinwerk.nl/nieuw-organiseren-inzetbaarheid-motivatie-diversiteit-en-kwaliteit/2019/10/talentgericht-werken

Canon voor HRM

Er bestaan canons over de Bijbel, de letterkunde, de beeldende kunst, onze geschiedenis en tegenwoordig ook over de bèta-wetenschappen. Waarom dan niet over Human Resource Management, zo vroeg Willem de Lange zich af. De voormalig hoogleraar HRM en uitgever van het Tijdschrift voor HRM ging aan de slag en stelde samen met vakgenoten Beatrice van der Heijden en Peggy De Prins een canon samen waarin de belangrijkste theorieën en concepten over personeelsmanagement en de inrichting van het werk zijn verzameld. Meer dan 900 pagina’s verder was het naslagwerk klaar: Canon van HRM, 50 theorieën over een vakgebied in ontwikkeling.

Meer dan zestig auteurs – voornamelijk wetenschappers uit Nederland en Vlaanderen – hebben samen in totaal vijftig hoofdstukken geschreven waarmee antwoord wordt gegeven op deze vragen. Fontys lector Marian Thunnissen heeft een hoofdstuk geschreven over talentmanagement en de bijdrage die David Collings heeft geleverd aan de ontwikkeling van dit veld.

In dit nieuwsbericht lees je meer over de Canon voor HRM: https://www.fontys.nl/actueel/fontys-hogeschool-hrm-en-psychologie-verwelkomt-de-canon-van-hrm/

Presentaties & Evenementen

Van een leven lang leren naar een leven lang nieuwsgierig: Fontys draagt bij aan de ontwikkeling van een learning society

Fontys investeert sterk in het zwaartepunt ‘TEC for Society’, waarin wij ons als Fontys in samenwerking met het werkveld willen profileren als partners in kennisontwikkeling en professionalisering. Een van de onderzoeksthema’s is Learning Society. Het thema Learning Society doet onderzoek naar het ontwikkelen en benutten van de future skills en innovatieve leer- en werkomgevingen die individuen en organisaties ondersteunen bij het leven lang ontwikkelen in zijn of haar continu veranderende omgeving. Vooral leeromgevingen waar bedrijven en onderwijs met elkaar samenwerken, hebben onze interesse.

Inmiddels zijn we bijna twee jaar bezig met multidisciplinair onderzoek naar deze boeiende thema’s. Tijdens de tweede Learning Society-middag op 31 oktober lieten we zien waar we staan, deelden we de kennis die we tot nu toe hebben opgedaan en hebben we elkaar geïnspireerd voor nieuwe samenwerkingen en nieuw onderzoek.

Ben jij ook nieuwsgierig naar wat we gedaan hebben en wat daar uit is gekomen? Hier delen we de presentaties, de posters, de projectendatabase en het recent verschenen literatuuronderzoeken. Neem gerust contact met ons op als je meer wilt weten, via learningsociety@fontys.nl.

Overzicht gegeven presentaties

  • 22 november 2019: Talentmanagement in de praktijk, presentatie tijdens Masterclass Talentmanagement van HDLG te Soest
  • 15 november 2019: An Integrated and Dynamic TM Model. Presentatie door Eva Gallardo-Gallardo en Marian Thunnissen tijdens Dutch HRM Conference 2019.
  • 14 november 2019: Talent management and performance in the public sector: a review of evidence. Paperpresentatie tijdens Dutch HRM Conference 2019
  • 12 november 2019: Van een Leven Lang Leren naar een Leven Lang Nieuwsgierig. Presentatie tijdens het Noloc Jaarcongres te Bussum
  • 27 september 2019: Leiderschap. Workshop door Peter Bos en Kazimier Helfenrathk, voor het Werk en Leren loket.
  • 16 september 2019: Macro Talent Management in the Netherlands. Presentatie tijdens sessie Future of Work hub tijdens Toogdag UU

Agenda