oktober

Niet zomaar een huiskamer …

IZO praktijklab

Deze week werd in De Fabriek in Maasbree de Comfortroom geopend; een hypermoderne ‘hightech’ huiskamer waarin ouderen met dementie hun eigen herinneringen zien, horen en beleven. Tegelijkertijd is het een praktijklab waarin studenten van diverse onderwijsinstellingen (waaronder Fontys), experts, zorgprofessionals en gebruikers gezamenlijk in projectvormen werken aan innovatie van zorg.

De ontwikkeling van de gepersonaliseerde Comfortroom is het resultaat van het project Innovatie van Zorgopleidingen en Zorg (IZO); een project waarbinnen opleiders, werkgevers en overheid werken aan nieuwe vormen van samenwerking in zorg en welzijn en het opleiden daarvoor. Een innovatieve samenwerking tussen Philips, Rememberz, De Fabriek en diverse opleidingen (Fontys Hogescholen, Zuyd Hogeschool en ROC Gilde).

Inspireren en activeren
Een van de doelen van project IZO (waar Fontys penvoerder van is), is het realiseren van een praktijklab; een ruimte waar in nieuwe projectvormen met studenten, experts, zorgprofessionals en eindgebruikers gewerkt wordt aan leren, werken en de implementatie van innovaties in de zorg. Projectleider Joke Manders (Fontys Paramedische Hogeschool): “Door deze samenwerking is de enorme meerwaarde van de combinatie van mbo- en hbo-studenten zichtbaar geworden. De aanwezigheid van studenten op deze locatie inspireert en activeert zowel de gasten als de medewerkers.”

Persoonlijke touch
De Comfortroom lijkt een doorsnee huiskamer, maar is in werkelijkheid een gepersonaliseerde omgeving waarin de positieve levenservaringen uit het verleden van de cliënt een centrale plaats innemen. In een atmosfeer die de cliënt als rustgevend ervaart wordt gebruik gemaakt van speciale technologie om een persoonlijke sfeer te creëren. Neem bijvoorbeeld het grote beeldscherm dat verbonden is met een kleiner touchscreen aan de wand boven de ‘eetkamertafel’. Een systeem dat de mogelijkheid biedt om de ruimte geheel te personaliseren in de meest plezierige sfeer. Kleur van het licht, gordijnen (open of dicht?) en geur (lavendel of eau de cologne?) zijn zo in te stellen dat ze een sfeer creëren waarin positieve herinneringen maximaal kunnen worden herbeleefd.

Levensboeken
Ook een ‘levensboek’ biedt mogelijkheden, vertelt Joke Manders: “Samen met naasten, mantelzorgers en zorgprofessionals worden allerlei levenservaringen van de cliënt verzameld en in het systeem opgeslagen. Dit kan in de vorm van film, foto en muziek. Familie en mantelzorgers zetten alle informatie op een USB-stick. Deze USB stick is echt heel waardevol, ook voor het thuisfront. Het geeft mensen de mogelijkheden om langer met een dierbare te communiceren.” De sfeer kan dus zo worden ingesteld dat deze zoveel mogelijk tegemoetkomt aan de wensen van de gebruiker, of liever: aan dat wat de oudere met dementie ooit prettig vond. De kamer biedt mogelijkheden om mensen, ondanks hun dementie, een hogere kwaliteit van leven te geven en de hersenen positief te stimuleren. Cliënten kunnen alleen van de comfortroom gebruik maken, maar ook samen met familie, naasten of een zorgprofessional. Het is maar net waar de situatie om vraagt.

Het project IZO wordt mede mogelijk gemaakt door Europese Unie, het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling, Provincie Limburg en Gemeente Venlo.

Voor meer informatie over dit project kun je contact opnemen met Joke Manders via joke.manders@fontys.nl.

Meer lezen? Ook Zorg+Welzijn besteedt in een artikel aandacht aan de Comfortroom. Omroep Peel & Maas maakte dit filmpje.

Auteur: Rianne van Hoek